AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Weg met die Japanse marketeers!
62
Het einde van het jaar is traditioneel de periode van terugblikken en vooruitblikken. We kwamen, zoals u in het kerstnummer van AutoWeek kunt lezen, tot de conclusie dat 2006 mooie auto's heeft gebracht en dat ook 2007 weer het nodige vuurwerk belooft. Zo zullen onder meer de lang verwachte Alfa Romeo 8C Competizione en nieuwe BMW M3 komend jaar dan eindelijk het levenslicht zien.
Met de nadruk op 'dan eindelijk', want wat hebben we lang op die auto's moeten wachten zeg! Juist bij de auto's die echt mijn interesse wekken lijken de fabrikanten er een sadistisch genoegen in te scheppen om de introductie oneindig lang uit te stellen, waar andere fabrikanten juist aantonen dat het echt niet zo veel tijd hoeft te kosten om een goed product op de markt te zetten.
Dat brengt mij op de eigenlijke onderwerpen van mijn weblog, de Honda NSX en Nissan Skyline GTR. Ik kijk enorm naar deze twee super-Japanners uit, omdat de merken uit het land van de rijzende zon eindelijk die belachelijke 280 pk-grens resoluut overboord gegooid hebben. Door die zelfopgelegde barrière zetten de Japanse merken zich de afgelopen jaren buitenspel in een markt waarin de Duitsers en Italianen strooien met pk's. Maar als de Honda NSX en Nissan Skyline GTR (beiden waarschijnlijk met 400 à 500 pk) op de markt komen, is die pk-ongelijkheid definitief verleden tijd.
Maar ook in de vooruitblik op 2007 konden we weer niet de Honda NSX en Nissan Skyline GT-R meenemen. Met een jarenlang offensief van schetsen, testritten op de legendarische Nordschleife en complete prototypes die voor 90 procent gelijk zijn aan de auto's die uiteindelijk in productie gaan, zijn Honda en Nissan de absolute kampioenen in het treiteren van mensen met benzine in hun aderen. En met geplande introducties van de productiemodellen in 2008 is het einde van de kwelling nog lang niet in zicht.
De marketeers zullen ongetwijfeld deze frustrerende introductie goed doordacht hebben, maar ik begin het onderhand wel zat te worden. Ik begin bijna te hopen dat de concurrentie de komende tijd zoveel goede auto's brengt, dat de nieuwe NSX en Skyline GTR bij hun introductie volledig ondersneeuwen. Dat zal die irritante marketingmannetjes leren...
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs