Weblog Ken - Waarom is het Belgische wegdek zo ondermaats?
’Omdat de inkomsten uit parkeerboetes en andere verkeersovertredingen elders worden geïnvesteerd’, aldus Touring. De Belgische evenknie van de ANWB hekelt de verkeersonveilige aanpak.
Het cliché wil dat je met je ogen dicht voelt wanneer je België binnenrijdt. Memes met aan de ene kant een biljartvlakke weg en aan de andere kant een pokdalige lappendeken onderschrijven een stigma dat België maar niet van zich af geschud krijgt. Volgens Touring kan en moet het allemaal beter.
Almaar meer boetes
‘Miljoenen aan parkeerboetes, maar toch geen betere wegen’ kopte de Belgische pers recent. Het aantal uitgeschreven boetes neemt jaar na jaar toe, zeker nu veel gemeentes externe bedrijven inzetten om hun parkeerbeleid te bekrachtigen. Doe daar nog scanwagens bij die veel sneller (maar niet noodzakelijk secuurder) werken en je begrijpt waarom de inkomsten uit parkeerovertredingen de laatste jaren sterk zijn gestegen. Het resultaat is dat een stad als Antwerpen in 2023 zomaar even 13,5 miljoen euro binnenrijfde, terwijl Brussel makkelijk het dubbele verdiende. Extrapoleer dat naar heel België en de inkomsten uit parkeerboetes alleen al lopen in de tientallen miljoenen.
Zo’n geldinzameling zet niet alleen kwaad bloed bij de overtreders, ook Touring is niet akkoord is met de manier van werken. De mobiliteitsorganisatie hekelt het feit dat die inkomsten niet geherinvesteerd worden in het wegennet of de verkeersinfrastructuur. In plaats daarvan gaan de opbrengsten in een gemeenschappelijke pot die wordt toegewezen aan andere begrotingsposten, zoals onderwijs, cultuur, sportinfrastructuur en milieu. Nochtans is niet alleen het Belgische wegennet, maar ook de mobiliteitsinfrastructuur dringend toe aan een geldinjectie, zeker in Wallonië, waar het aantal laadpalen maar achterop blijft hinken en het wegdek er vaak nog slechter bij ligt.
Honderden miljoenen inkomsten
Hetzelfde geldt trouwens voor andere verkeersboetes, zoals snelheidsovertredingen. Ook die zijn de laatste jaren fors toegenomen door nieuwe trajectcontroles en extra flitspalen, met name in Vlaanderen. Dat geld vloeit volgens Touring ook niet genoeg terug naar de verkeersinfrastructuur, hoewel het daarbij om nog grotere bedragen gaat. Ondertussen aast de Belgische overheid ook nog op 433 miljoen achterstallige inningen uit eerdere boetes en veroordelingen. Dankzij een geïntegreerde aanpak met de douane en andere diensten kunnen overtreders die staande worden gehouden wel worden verplicht om alles in één mep te betalen, anders wordt hun voertuig in beslag genomen.
Bij een 81-jarige volstond een inbeslagname afgelopen week evenwel niet. Toen de verkeerspolitie bij een controle in Belgische-Limburg zijn naam door het systeem draaide, bleek de beste man zomaar even 6,23 miljoen euro schulden te hebben bij vadertje staat. Eerst dachten de beambten dat het louter om verkeersboetes ging en allicht een fout betrof, maar nader onderzoek wees uit dat zijn onderneming verbeurd was verklaard in een fraudezaak. De collega’s van HLN wisten ondertussen een foto op te diepen waar hij samen met voormalig Formule 1-baas Bernie Ecclestone op staat. Inkomsten genoeg dus voor de Belgische overheid. Ze worden alleen niet altijd geïnvesteerd waar dat echt nodig is.

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.