Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
263

'Eureka, we gaan premium!'

Weblog: De andere realiteit

Skoda Scala teasers
Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
31 december 2018 om 14:25
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Het autojaar 2018 gaat voor mij in één kop: “Skoda; Angriff auf Audi, Volvo und Mercedes.” Die strijdkreet op de cover van het Duitse autotijdschrift Auto Motor und Sport vat de dwaalwegen van de bedrijfstak aardig samen: onnavolgbare prioriteiten. Wat kunnen we, tot we met EV’s weer echte stappen kunnen zetten, in godsnaam nog verzinnen? Eureka, we gaan premium!

Ten eerste is het zinloos. Wie uit statusoverwegingen een Volvo wil, least een Volvo en geen Skoda die erop probeert te lijken. Dan maar een goedkopere. Ten tweede is het nergens voor nodig. Skoda’s zitten al jaren prima in elkaar. Het kwaliteitsverschil met echte premium is meer mythe dan werkelijkheid.

Laat de Skoda-bazen maar hun pijlen op de Koreanen richten. Daar zitten de echte tegenstanders, en ze zijn een veel grotere bedreiging voor hun marktpositie. Niet alleen maken ze strategisch weinig tot geen fouten, qua elektrificatie lopen ze ver op Europese fabrikanten voor, al scheelt het in het tijdpad maar een jaar of drie. Geen premiumgetetter bij Kia en Hyundai; hard werken, geen grote woorden, kwaliteit voor redelijke prijzen, voortreffelijke stroomwagens voor een stuk minder dan een Tesla Model 3. En die premium-Octavia met TSI-driepitter is, als het Klimaatakkoord er komt, bij inruil over vijf jaar toch geen cent meer waard. Daarom is voor een volumemerk zonder EV-aanbod prijsbeheersing nu zo cruciaal. Hoe minder het kost, des te geringer straks de schade. Kom op, Skoda! Jullie hebben mooie kleuren, prima materialen en een dekkend gamma, in de Superb kun je ministers laten voorrijden. Niets meer aan doen. Houd de prijzen netjes en kom met de EV’s die echt geen grote suvs hoeven te zijn. Enfin, volgend jaar een elektrische Citigo met 300 kilometer actieradius – daar zie ik écht naar uit.

Chronisch hoofdschuddend kijk ik op het afgelopen jaar terug. Een absurdistisch hanengevecht zag ik, waarin de deelnemers elkaar op doodlopende fossiele wegen nog eenmaal klem trachtten te rijden. Wat er ook gebeurt, de pk-race schijnt toch te moeten doorgaan, hoe zinloos vermogens van meer dan 300 pk ook zijn geworden. Tot mijn eigen verbazing sta ik niet eens te trappelen voor een testrit met de Lamborghini Urus. Ik weet wel ongeveer wat me te wachten staat; verbijsterende kracht die nergens heen kan. Been there, done that.

De traditionele concerns bevinden zich in een noodlottige positie. Dat begrijp ik, en ik leef met ze mee; ze worden afgerekend op waar ze altijd zo ontzettend goed in waren. De klimaatdoelstellingen dreigen en ze zijn er niet klaar voor. Wat kunnen ze? Tijd rekken met afleidingsmanoeuvres en versierpraktijken, bling en paarden, trucs uit de oude doos in premium designjasjes; de kassa moet zolang het gaat wel blijven rinkelen. De overlevingsdrang manifesteert zich in de vorm van struisvogelgedrag. Ik zag de infotainmentschermen groeien en mijn intuïtie verdwalen in een maalstroom van nutteloze functies die ik, net als het gros van de klanten, in hun sop zou laten gaarkoken als de testplicht me niet had geroepen. Ik werd bedolven onder de crossovers die met identieke, kostenbesparende techniek uit dezelfde huizen nauwelijks meer als concurrenten kunnen worden aangemerkt, terwijl de spelers met andermans veren hardnekkig hun eigenzinnige en emotionele design blijven aanprijzen. De toppers kunnen na de Bentley Bentayga en de Rolls Royce Cullinan niet groot en sterk genoeg zijn. Ik hoor dat we bij BMW nog een X7 krijgen en bij Mercedes een nieuwe, reusachtige GLS - God bewaar me. De motoren? Dik, ronkend en historisch.

Ten slotte, terug naar af, zag ik iedereen worstelen met het fantoom dat we imago noemen. Skoda deed een duit in het zakje met de Kodiaq RS, een zevenzitter met 240 pk voor minimaal 61.500 euro, die natuurlijk niet ontkwam aan een voor iedereen totaal irrelevante recordrit op de Nordschleife. Voor een debiele Ferrari 812 met 800 pk heb ik meer begrip dan voor dit halve ei, maar die gaat er net zo hard aan. En die AMG’s bij Mercedes, zullen we ze eens tellen? Zwermen!

Die merken leven in een andere realiteit. Terwijl hun dagen zijn geteld, als ze niet oppassen. Van Brussel tot China heeft de politiek een bom gelegd onder de verbrandingsmotor. Over een jaar of vijf ben je een dief van je eigen portemonnee als je een diesel- of benzine-auto aanschaft, premium of geen premium. Daar gaat het nu over, niet over de Hoogwaardig Aanvoelende Materialen of acceleratietijden waar Elon Musk met zijn Ludicrous Mode zich om bescheurt.

Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
263 Bekijk reacties

Lezersreacties (263)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (40)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (6)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (2)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep