Waterloo

Glas 1300 GT Cabriolet

Mijn huis is klaar, min of meer. Het grote inrichten kan beginnen. Helaas komt daar niets van terecht. Bij het uitpakken van de verhuisdozen stuit ik namelijk op een verdwaald exemplaar van het polsdikke Onschatbare Klassieker Jubileum Jaarboek 2006 en die lectuur zuigt me onherroepelijk het verleden in. Spinnend van nostalgie blader ik me een weg door een stenen tijdperk vol muscle cars, bizarre driewielers, vergeten Engelsen en Duitse reuzen uit de jaren dertig. Geen pagina kan ik opslaan, of mijn oog blijft ergens steken. Bij de Dodge Charger 1969 (431 pk!). Bij de prachtige Glas 3000, de 1300GT. Bij merken waar ik nooit van had gehoord: er blijkt zoiets te hebben bestaan als de Goliath GP700 Sport, een sportcoupé met een 845 cc tweecilinder en het duizelingwekkende vermogen van 32 pk. Honderd kilometer per uur liep de onderdeur, en dat durfden ze begin jaren vijftig een sportwagen te noemen. Wie kent hem nog, de Mercedes 710SS van 1934? Geweldig wat ze toen bij Daimler-Benz al konden: 225 paarden, 2100 kilo zwaar, 175 per uur. Kijk aan, daar steekt een mens wat van op. Praga, Rosengart, Commer, Siata? Ik had nog nooit van ze gehoord. Maar gaandeweg doe ik een belangrijker ontdekking: dat een groot deel van de in het boekwerk opgenomen fabrikanten in rook is opgegaan.

Een grove telling leert dat meer dan tachtig van de ongeveer 160 opgenomen merken, dus de helft, van de aardbodem zijn verdwenen. Van Adler tot Allard, van Checker tot Crosley, van Pegaso tot Praga, van Siata tot Standard; zij rusten in vrede.

Wie bleven over en wie kwamen erbij? Er zijn een paar nieuwkomers of pseudonieuwkomers: Kia, Hyundai, Lexus, Smart, Infinity. Naast, op de Nederlandse markt, een dikke vijftig oudgedienden, waarvan een deel vecht voor zijn leven. Moet je over dertig jaar eens kijken. Je schrikt je rot. Een slachting wordt het, als de kaalslag in dit tempo doorgaat. Over een halve eeuw zijn Saab en Lancia misschien wel net zulke exotische herinneringen als in ons heden Armstrong Siddeley en Studebaker. Niemand is onaantastbaar. Zelfs het nu zo trotse Porsche was op sterven na dood, voor Wendelin Wiedeking het uit de as liet herrijzen. Leer van de geschiedenis en weet: De autobranche is één groot Waterloo.

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.