Weblog - Wat doe jij als degene die je inhaalt gas geeft?
Nieuwe verkeersergernissen nu je kunt doorrijden
File-ergernissen zijn er nauwelijks nog sinds de corona-uitbraak en ik merk dat ik daardoor een nieuwe verkeersergernis heb gekregen. Automobilisten die gas geven terwijl jij hen aan het inhalen bent. Het zijn vaak de mensen die gedachteloos alleen de middelste rijstrook benutten. Ik had het vanochtend. Ik reed iets harder dan toegestaan op de meest linker strook en haalde talloze auto’s in die op de middelste reden. Er was geen gaatje groot genoeg om er zonder te hoeven remmen tussen te duiken. Ruimte die ik wel zocht want ik had al even een Skoda Octavia RS achter me, die duidelijk harder wilde dan ik.
Prima, ik weet hoe Octavia RS-rijders zijn. Die willen knallen met hun vlotte middenklasser. Daar leek het gat te komen, nog even die Volvo S60 Drive voorbij, de ingestelde snelheid op mijn cruise control met 2 km/h verhogen om de ergernis van de RS-bestuurder over mij niet te lang meer te laten duren…maar wat doet die Volvo-rijder? Die geeft gas bij terwijl ik naast hem zit en blijft bovendien op de middelste rijstrook rijden, terwijl de rechter duidelijk leeg is. De RS-rijder wordt het duidelijk te veel en dat kan ik me voorstellen en hij seint naar mij dat ik snel moet oprotten. Beetje flauw, al kan ik me ook wel een beetje indenken dat hij mij zat is. Ik wijs nog duidelijk zichtbaar voor hem naar rechts waarmee ik duidelijk wil maken: ‘hé, zie je niet dat die Volvo-rijder die ik aan het inhalen ben gas geeft’ maar ik besluit toch maar het gaspedaal in te trappen om zo snel mogelijk die Volvo-rijder voorbij te gaan en voor hem langs naar de meest rechter rijstrook te sturen. Snel laat ik mijn tempo weer zakken tot de snelheid die ik voor het incident al reed. De grijze Skoda schiet voorbij. De Volvo S60-rijder passeert me ook, op de middelste rijstrook blijvend, voor zich uitkijkend, waarschijnlijk zonder enig besef van de ergernis die hij zowel bij mij als bij de Skoda-rijder veroorzaakte. Hij blijft de middelste rijstrook volgen, is zich van geen kwaad bewust. Nu we al bijna twee jaar beter kunnen doorrijden ontwikkelen zich weer andere ergernissen. Deze weblog beschrijft mijn grootste.
Wat doe jij wanneer iemand die je aan het inhalen bent plots gas geeft en er achter jou een auto zit, waardoor je eigenlijk geen kant uit kunt en je toch zo snel mogelijk die linker rijstrook wilt vrijmaken?

Stephan Vermeulen
Coördinator Tests
Na 20 jaar bij AutoWeek zo’n beetje alles wel gedaan en meegemaakt. Sinds 2012 chef redactie maar streeft er nog altijd naar om tien procent van zijn werk te laten bestaan uit bezigheden met auto’s zelf. Da’s tenslotte toch de reden dat -ie dit werk is gaan doen. Passie voor auto’s van kleins af aan, spelde op zijn twaalfde testjaarboeken, kocht de eerste AutoWeek een paar dagen voor zijn dertiende verjaardag van zijn zakgeld. Jawel, dat ene nummer dat in januari 1990 voor een gulden in de winkel lag. De oorzaak van dat velen nog denken dat AutoWeek de eerste jaren altijd een gulden kostte, maar op de tweede stond toch echt een prijs van Hfl. 1,95! Dat hij twaalf jaar later zelf in dienst zou treden bij het autoblad had hij nooit gedacht. Na de middelbare school bracht de opleiding HEAO-economisch linguistisch, zeg maar een soort CE met extra aandacht voor vreemde talen, hem bij de BMW-importeur, en later die van Opel. Een carrière in de autobranche was het beoogde pad, maar het liep anders. Eind 1999 zocht een journalistiek bureau een autoredacteur, en zo kwam hij terecht in de autojournalistiek. Iets meer dan twee jaar later was daar de overstap naar AutoWeek. Tests, nieuws, bijdrages aan de occasionrubriek en een jaar later ook in bezit van een racelicentie. Twintig jaar bij een werkgever, het is iets dat niet meer van deze tijd lijkt maar sowieso is het werk door de jaren heen zo vaak veranderd dat je bijna geen jaar hetzelfde doet qua werk. En de veranderingen in autoland gaan momenteel sneller dan ooit, dus ook dat maakt de werkzaamheden anders. Sinds 2021 naast chef redactie ook coordinator online.