Walmende diesels asociaal?

Uitlaatgassen | Foto: ANP
Vlak voordat de A4 bij Roelofarendsveen van twee naar drie rijstroken gaat, zag ik 'm al pluimen. Een Bangle-7-serie uit 2003. Zonder 730d-logo (kentekencheck!), maar dat het een diesel is, was wel duidelijk. Uit voorzorg zette ik maar vast de recirculatieknop aan, want ik had geen zin om roetdeeltjes te gaan inademen. En ja hoor, daar was de verlossende derde, lege rijstrook. De bestuurder van de dikke 7-serie gaf, voorspelbaar, vol gas. Het pluimpje veranderde in een zwarte rookwolk die de lelijke Bangle-kont aan het zicht ontrok. Typisch gevalletje van elk nadeel heb z'n voordeel, maar dat terzijde.
De 500 Nm krachtige limo raakte op stoom en verdween rap aan de einder, al walmend en roet uitbrakend was -ie echter nog lang te volgen. Zou er op dat moment een vliegverbod zijn afgekondigd voor Schiphol, dan had 't me niets verbaasd. Op de rechter rijstrook werd een klein milieudelict gepleegd. Ongelooflijk wat zo'n oude, afgetrapte diesel aan zooi kan uitstoten. Een jaar of vijf geleden zou ik het nog mooi gevonden hebben, nu gaat subiet de ventilatie op de recirculatiestand als ik achter zo'n roetende zelfontbrander rijd. Word ik een ouwe zeur of zijn door de komst van roetfilters zwarterookgordijnopwerpende diesels asociaal geworden?

Lezersreacties (115)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.