Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Waarom Ferrari-rijden niet leuk is

14
Waarom Ferrari-rijden niet leuk is
Nic de Boer
  • Nic de Boer
  • Weblogs
1 september 2005 om 09:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Afgelopen weekeinde werd ik op de wegen rond Rotterdam op hoge snelheid gepasseerd door een Ferrari 612 Scaglietti. Het was de eerste die ik 'in het wild' zag. Toen ik dit vandaag aan een collega meldde, vertelde hij dat hij eens in zo'n Ferrari had gereden. En het viel tegen. Hij heeft de hele rit zitten wachten tot die bijzondere sensatie zich van hem meester maakte, maar het is hem niet gelukt. "Hij is alleen maar snel en geeft geen ander gevoel dan bijvoorbeeld een Audi S4," vertelde hij. Ik, nog een Ferrari-maagd, ben geneigd hem te geloven.

Wanneer ik een moderne Ferrari, Maserati, Aston Martin of 911 GT3 langs zie komen, denk ik altijd dat ik bedrogen word. Het lijkt alsof het motor- en uitlaatgeluid geheel onafhankelijk van de rest van het mechaniek werkt. Alsof het op een afzonderlijke geluidsinstallatie onder de motorkap wordt afgespeeld. Als een klassieke sportauto je voorbijkomt, hoor je gorgelende carburateurs en een uitlaat die klinkt alsof hij woeste schuttingtaal uitslaat. Wanneer hij langs rijdt, kun je 'm ruiken en voel je de warmte die hij uitslaat. Daar is niks nep aan. Het geeft ongetwijfeld zo'n zelfde sensatie als je er mee rijdt.

Ik denk dat dit verschil tussen moderne en klassieke auto's komt omdat emissie-eisen en geluidsnormen steeds strenger worden. Geluid en vermogen van auto's worden steeds sterker gecultiveerd om aan deze eisen te voldoen. Elke fabrikant kan een motor geruisloos laten lopen. Om het model toch wat karakter mee te geven, wordt een snufje uitlaatgeluid toegevoegd. Het zelfde geldt voor vermogen. Met kleine softwarematige aanpassingen kan een motor een flink aantal pk's worden opgevoerd. Zeg maar hoe je 'm hebben wil. Dat geldt niet alleen voor de TDI'tjes van VW maar ook voor geweldenaars als de Ferrari 612 Scaglietti. Als we er weer eens eentje in de parkeergarage hebben staan, zal ik speciaal voor u snel de proef op de som nemen. Kijken of mijn collega gelijk heeft.

Nic de Boer

Nic De Boer

Autojournalist

Al van jongs af aan ben ik autogek en verslind ik autoblaadjes. Ik wist dus ook al vroeg wat ik wilde worden: het werken bij een titel als AutoWeek lag voor de hand. Mijn eerste klus bij AutoWeek was het bemensen van de nieuwsdesk. Saillant detail: het allereerste bericht dat ik ooit schreef, was de aankondiging van de prijzen van de CityRover – een auto die achteraf nooit is gekomen. Toch was het helemaal in mijn straatje want ik heb een voorkeur voor auto’s die buiten het normale vallen en een bijzonder verhaal hebben. Sinds enige jaren ben ik occasionredacteur en werp ik mijn op als Beschermheer van de Roestplek. Moderne auto’s vind ik weldegelijk interessant maar een auto die al een tijdje ‘geleefd’ heeft, zegt me een stuk meer. Mijn eerste auto was een Citroën ID19B uit 1969. De nieuwste auto die ik ooit kocht, is uit 2002 en de kans is maar heel klein dat ik ooit een auto van later datum aanschaf.

  • Facebook
14 Bekijk reacties

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Nic De BoerLaatste blogs vanNic De Boer

  • Audi A6 - Occasion Aankoopadvies

    Audi A6 - Occasion Aankoopadvies

    504
    • 12 mei 2018
  • Mitsubishi Outlander - Occasion Aankoopadvies

    Mitsubishi Outlander - Occasion Aankoopadvies

    69
    • 17 maart 2018
  • Kia Picanto - Occasion Aankoopadvies

    Kia Picanto - Occasion Aankoopadvies

    54
    • 10 februari 2018
  • Ford Fiesta - Occasion Aankoopadvies

    Ford Fiesta - Occasion Aankoopadvies

    59
    • 3 februari 2018
  • Opel Insignia - Occasion Aankoopadvies

    Opel Insignia - Occasion Aankoopadvies

    97
    • 27 januari 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden