AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Waar blijft de écht groene auto?
Ik heb zelf geen auto nodig, en eerlijk gezegd heb ik er ook helemaal geen behoefte aan. En toch...ik loop er regelmatig tegenaan dat je zonder auto minder makkelijk kunt gaan en staan waar je wilt. Een vriend van me is onlangs vader geworden en die zou ik wel wat makkelijker willen kunnen bezoeken. Een paar weekenden terug stormde het lekker hard aan de kust en dan wil ik graag even uitwaaien. Of de mountainbike even lekker simpel achterin gooien en op de Veluwe gaan crossen (met de fiets bedoel ik he).
Op dat soort momenten ga ik me zitten afvragen wat voor auto ik nou zou kopen. Status, pk's en acceleratievermogen vind ik niet interessant, de milieuprestaties staan voorop. De Smart ForTwo vind ik bijvoorbeeld een geweldig slim klein automobieltje (ik heb er alleen nog nooit in gezeten. Past iemand van ruim 190 cm daar in?). De dieselvariant heeft een CO2-uitstoot van –uit mijn blote hoofd- 88gram/km. Dát is nog eens laag. Maar ja...Smart heeft weer geen standaard roetfilter.
En eigenlijk word ik daar nogal moe van, steeds weer compromissen te moeten sluiten tussen ietsjes minder vies en nóg ietsjes minder vies. Waar blijft nou toch de écht groene auto? Het barst van de concepten en ideeën, wij werken er zelfs aan eentje, en wat er in de tussentijd hals over kop door oompje auto-industrie uitgebraakt wordt is voor 80% niks beter dan een zwarte auto met groene verf.
Komt daar bijvoorbeeld BMW met z'n Efficiënt Dynamics. Met veel bombarie kondigen ze een 'revolutionaire technologie' aan. Niks revolutionairs aan: die technologie heeft al jaren op een plank liggen verstoffen. Volkswagen had al jaren geleden een start-stop mechanisme, en heeft het bij gebrek aan succes weer terug op de plank gelegd. 'Pas nu is de markt er rijp voor', is het typische antwoord als je daar een opmerking over maakt.
Komt daar bijvoorbeeld BMW met z'n Efficiënt Dynamics. Met veel bombarie kondigen ze een 'revolutionaire technologie' aan. Niks revolutionairs aan: die technologie heeft al jaren op een plank liggen verstoffen. Volkswagen had al jaren geleden een start-stop mechanisme, en heeft het bij gebrek aan succes weer terug op de plank gelegd. 'Pas nu is de markt er rijp voor', is het typische antwoord als je daar een opmerking over maakt.
Daar word ik altijd een beetje boos van. De auto-industrie weet als geen ander hoe je een imago moet creëren en daar auto's mee kunt verkopen. Met SUV's slagen ze daar heel goed in, een stoere outdoor-auto die je hele leven veiliger maakt. Terwijl 50% van de SUV's nooit de stad uitkomt en SUV's aantoonbaar onveiliger zijn voor het verkeer rondom de auto.
Kom op, oompje auto-industrie! Waarom zet je nou je beste been niet eens voor? Denk eens Cradle-to-Cradle, en bouw een auto die zonder compromissen schoon, stil en zuinig zijn. Je weet best dat je dat kunt. En verleid ons als argeloze consumenten eens om juist díe auto te gaan kopen.
Kom op, oompje auto-industrie! Waarom zet je nou je beste been niet eens voor? Denk eens Cradle-to-Cradle, en bouw een auto die zonder compromissen schoon, stil en zuinig zijn. Je weet best dat je dat kunt. En verleid ons als argeloze consumenten eens om juist díe auto te gaan kopen.
Plaats een reactie
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs