Vrouwvriendelijk
Ik moet wel eens grijnzen om nieuwe rapporten die ons om de oren vliegen en ik citeer maar meteen, dan weet u waarover het gaat:
Geen autodealer kan er nog omheen: de vrouwelijke autokopers gaan een steeds belangrijker rol spelen bij de verkoop van nieuwe auto's. Vooral de dealers in de Randstad zullen de feminiene invloed merken, een kleine 40% van de particuliere verkoop komt daar al voor rekening van vrouwen. Dit en meer blijkt uit de jongste cijfers van RDC Datacentrum, informatie-provider voor de automotive-sector. Feminiene invloed, pfff, dit terzijde.
In het begin van de jaren '80 was ik betrokken bij de start van het blad Cosmopolitan. Toen was bekend dat bij de aankoop van ruim eenderde van alle nieuwe auto's vrouwen een belangrijke stem hadden. Nu, ruim 20 jaar later, is dat nog dus nog steeds niet veel meer. Geen dealer kan daar omheen.
In Parijs ontmoette ik de nieuwe directeur van Renault Nederland. Hij zei dat 't hem was opgevallen dat hij zo weinig vrouwelijke verkopers had gezien bij zijn Nederlandse dealers. Dat de auto-industrie vanouds een mannenbolwerk is, besefte hij wel, maar wij zijn in ons kikkerlandje toch zo vooruitstrevend...?
Ik denk dat er best vrouwen zijn die een aardige boterham zouden willen verdienen als autoverkoper en dat het hen bovendien nog goed zou afgaan ook. Maar je zult 't om te beginnen als nieuwe collega niet gemakkelijk hebben tussen de 'gevestigde orde' van verkopers waarvan een groot deel nog steeds op het zwakke geslacht neerkijkt. Of ze nu in de showroom werken of als bezoeker binnenkomen.
Een schrijnend voorbeeld van de huidige situatie is het volgende voorval. Onlangs trok een van mijn vriendinnen de stoute schoenen aan en stapte een showroom binnen. Ze wist eigenlijk al welke auto ze wilde hebben, maar had nog vragen..Bij binnenkomst bleef de verkoper achterin de showroom aan zijn bureau zitten. Ze liep op hem af. Hij stond niet op en nam ook niet de moeite om te vragen "Waarmee kan ik u van dienst zijn?" Toen ze mededeelde dat ze wat wilde weten over ....werd ze botweg verwezen naar een zuil in de showroom waar de folders alle modellen te vinden waren. De zuil liet ze links liggen op weg naar de uitgang. Vervolgens kom ik er dus aan te pas om met haar naar een bevriende dealer te gaan. Geen punt natuurlijk, maar 't is wél te gek voor woorden..!
Maar misschien is het tegenwoordig ook wel weer moeilijker om serieus genomen te worden. Anders dan in de jaren '90 is alles weer toegespitst op het aardige snoetje, het lekkere kontje en de goedgevulde borsten. Kijk maar naar de Salon van Parijs, waarvan we op de AutoWeek website veel verslag hebben gedaan. Nee, niet alleen van de nieuwe modellen, maar ook van de Beursbabes. Die heb ik daar zelf natuurlijk ook gezien. Ik heb me erover verbaasd dat ze in zulke grote aantallen weer op de stands gesleept waren. Ook al waren het beslist leuke meiden, in fraaie outfits. Maar of dat helpt om in de showroom serieus met vrouwen om te gaan..?