Vraag 't Dr. Z
In de tijd dat Dr. Dieter Zetsche nog de baas was van de Chrysler Group, genoot hij onder het personeel en de media grote populariteit. Na zijn komst had de Duitser zich snel aangepast aan de Amerikaanse manier van zakendoen en denken en was in staat met humor en uit de losse pols nieuwe modellen aan de pers te presenteren. Vorig jaar werd hij gepromoveerd tot voorzitter van de Raad van Bestuur van DaimlerChrysler A.G. en in die functie is hij voor de buitenwereld een stuk minder zichtbaar.
Totdat de marketingafdeling van Chrysler bedacht dat Dr. Z. een bijdrage zou kunnen leveren aan de zomeruitverkoop van auto's op de Amerikaanse markt, met kortingen die normaal gesproken alleen voor werknemers gelden. Het Employee Purchase Plus-programma werd geïntroduceerd met een reclamecampagne, inclusief een aantal humoristische tv-commercials, waarin Dr. Z de voordelen van de band met het Duitse moederbedrijf belicht.
Er is zelfs een interactieve website, www.askdrz.com, waarop klanten een e-mail kunnen sturen aan DaimlerChryslers topman. Daarin is Dr. Z een vriendelijke karikatuur van Zetsche, compleet met snor en Duits accent. Op dit moment zijn er al bijna 4,5 miljoen gemailde vragen beantwoord.
De campagne heeft nog een ander aspect en dat is om het imago van Chrysler verder te verbeteren. Met een reeks nieuwe modellen en op Duitse leest geschoeide techniek en kwaliteit zal Chrysler 't beslist gemakkelijker hebben dan een andere DaimlerChrysler-divisie, Smart.
Deze zomer is immers besloten dat Smart in 2008 op de Amerikaanse markt komt met de Fortwo. Ik betwijfel of dat wel zo smart is. Rijden met een tweezittertje tussen al die grote SUV's die men maar niet wil opgeven? In New York zou een Smart misschien nog zin hebben, net zoals wij in ons drukbevolkte landje niet afwijzend hebben gestaan tegenover de micro-auto, die je zelfs zijdelings in een parkeerplaatsje kwijt zou kunnen. Maar ook voor een Smart moet je in New York een vermogen betalen aan parkeergeld, want er wordt geen onderscheid gemaakt tussen grote en kleine auto's.
In Los Angeles dan? Zie ik ook niet zitten. De wegen zijn daar weliswaar drukbevolkt, maar altijd nog breed genoeg voor grote auto's en de parkeerplaatsen zijn eveneens daarop berekend. Een Amerikaan voelt zich in zo'n klein pingpongballetje tussen al die grote auto's gewoon niet veilig. Ook als de tweede generatie van de Fortwo 30 cm langer wordt, wat de Italiaanse krant La Republicca onlangs suggereerde, blijft hij verdraaid klein. Misschien zou Dr. Z de rollen eens kunnen omdraaien en aan de Amerikaanse automobilisten vragen of ze ooit een Smart zullen kopen...?