Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Vraag 't Dr. Z

Vraag 't Dr. Z
  • Henny Hemmes
  • Weblogs
23 augustus 2006 om 12:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

In de tijd dat Dr. Dieter Zetsche nog de baas was van de Chrysler Group, genoot hij onder het personeel en de media grote populariteit. Na zijn komst had de Duitser zich snel aangepast aan de Amerikaanse manier van zakendoen en denken en was in staat met humor en uit de losse pols nieuwe modellen aan de pers te presenteren. Vorig jaar werd hij gepromoveerd tot voorzitter van de Raad van Bestuur van DaimlerChrysler A.G. en in die functie is hij voor de buitenwereld een stuk minder zichtbaar.

Totdat de marketingafdeling van Chrysler bedacht dat Dr. Z. een bijdrage zou kunnen leveren aan de zomeruitverkoop van auto's op de Amerikaanse markt, met kortingen die normaal gesproken alleen voor werknemers gelden. Het Employee Purchase Plus-programma werd geïntroduceerd met een reclamecampagne, inclusief een aantal humoristische tv-commercials, waarin Dr. Z de voordelen van de band met het Duitse moederbedrijf belicht.

Er is zelfs een interactieve website, www.askdrz.com, waarop klanten een e-mail kunnen sturen aan DaimlerChryslers topman. Daarin is Dr. Z een vriendelijke karikatuur van Zetsche, compleet met snor en Duits accent. Op dit moment zijn er al bijna 4,5 miljoen gemailde vragen beantwoord.

De campagne heeft nog een ander aspect en dat is om het imago van Chrysler verder te verbeteren. Met een reeks nieuwe modellen en op Duitse leest geschoeide techniek en kwaliteit zal Chrysler 't beslist gemakkelijker hebben dan een andere DaimlerChrysler-divisie, Smart.

Deze zomer is immers besloten dat Smart in 2008 op de Amerikaanse markt komt met de Fortwo. Ik betwijfel of dat wel zo smart is. Rijden met een tweezittertje tussen al die grote SUV's die men maar niet wil opgeven? In New York zou een Smart misschien nog zin hebben, net zoals wij in ons drukbevolkte landje niet afwijzend hebben gestaan tegenover de micro-auto, die je zelfs zijdelings in een parkeerplaatsje kwijt zou kunnen. Maar ook voor een Smart moet je in New York een vermogen betalen aan parkeergeld, want er wordt geen onderscheid gemaakt tussen grote en kleine auto's.

In Los Angeles dan? Zie ik ook niet zitten. De wegen zijn daar weliswaar drukbevolkt, maar altijd nog breed genoeg voor grote auto's en de parkeerplaatsen zijn eveneens daarop berekend. Een Amerikaan voelt zich in zo'n klein pingpongballetje tussen al die grote auto's gewoon niet veilig. Ook als de tweede generatie van de Fortwo 30 cm langer wordt, wat de Italiaanse krant La Republicca onlangs suggereerde, blijft hij verdraaid klein. Misschien zou Dr. Z de rollen eens kunnen omdraaien en aan de Amerikaanse automobilisten vragen of ze ooit een Smart zullen kopen...?

Plaats een reactie

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden