Vooruit, nog een paar dan...

Melkus RS1000
Eerder deze week stuitte ik op een krankzinnig bericht: de volstrekt onbekende Oost-Europese sportautobouwer Melkus gaat nog een stuk of wat exemplaren bouwen van een auto die eind jaren '70 werd geproduceerd. 'Omdat dan alle liefhebbers zo'n auto in hun collectie kunnen zetten en om de onderdelenvoorziening te verbeteren', aldus Melkus, dat vandaag de dag een BMW- en Lotus-dealer is.
Een geschift plan, maar wel in de positieve zin van het woord. Om de winst kan het niet te doen zijn en als je bedenkt dat die Melkus is voorzien van vleugeldeuren en een tweetakt Wartburg-motor wordt het alleen maar gekker - en wat mij betreft alleen maar sympathieker.
Het project van Melkus bracht mijn fantasie op hol. Stel nou dat meer autofabrikanten op het idee komen nog een kleine serie van een oud model te gaan bouwen. Nog één keer vijftig stuks maken van de Ferrari Daytona, omdat het zo'n illuster model is. Nog duizend 2CV's – gewoon omdat het zo'n geinig wagentje was. Een stuk of wat D Kadettjes omdat die zoveel leuker zijn dan de nieuwe Astra. Nog honderd Renaults 11, alleen maar omdat De Boer van AutoWeek daar zo'n zwak voor heeft...
Of wat dacht je van deze: nog een handjevol DeLoreans, omdat die zo ontzettend tot de verbeelding spreekt. Aan de DeLorean deed die Melkus me nog het meest denken. Ook vleugeldeuren en dit keer niet uit het hermetische Oost-Duitsland maar uit het onstuimige Noord-Ierland van de jaren '80. Het verschil is dat de firma Melkus nog bestaat en dat John DeLorean toevallig deze week een jaar geleden is overleden. De ziel is gevlogen, nieuwe DeLoreans komen er nooit meer...

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.