Vieze auto toch veilig

Klassieke auto in Amsterdam | Foto: ANP
Wat is er gekomen van het plan om vuile auto's uit de binnenstad van Amsterdam te weren? Aan het begin van het jaar waren we in rep en roer omdat wethouder Herrema van verkeer het onzalige plan had opgevat vuile auto's uit Amsterdam te weren. Bouwjaren van vóór 1992 en diesels zonder roetfilter zouden niet meer de stad in mogen.
Eventjes was er veel om te doen, en toen werd het stil. Afgelopen donderdag sloeg ik Het Parool open en daar stond weer wat over het banplan: 'Ban vuile auto is onzeker',  kopt het stuk. Herrema is er namelijk achter gekomen dat 'het aantal SUV's en andere vervuilende auto's snel uit het straatbeeld verdwijnt'. Daarom is het misschien niet nodig een milieuzone af te kondigen. Nu loop ik regelmatig rond in Amsterdam en let ik als geen ander op wat daar allemaal rondrijdt, maar het is me nog niet opgevallen dat sinds de lancering van het plan van Herrema het Amsterdamse wagenpark bijzonder is veranderd. Ik heb daarom het donkerbruine vermoeden dat de woorden van de wethouder niet helemaal kloppen.
Als Herrema nou gewoon zegt dat bij een ban voor vuile auto's de winst voor een schone lucht te weinig is, hij zo'n verbod wetmatig niet rond kan krijgen of dat hij bezitters van een oude auto niet wil duperen, zou het hem sieren. Herrema zou er op slag mijn sympathie mee terugwinnen. In plaats daarvan komt –ie met zo'n non-argument. Je ongelijk bekennen, is niet voor veel mensen weggelegd.

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.