Verwachtingsvolle kriebels

Een prachtig nieuwsbericht op onze site onlangs: de definitieve versie van de Chevrolet Camaro draait al naakt zijn testrondjes en is nagenoeg productieklaar. Ik heb geen idee hoe het bij u zit, maar bij mij veroorzaken dit soort nieuwtjes vrijwel meteen een flinke storm aan verwachtingsvolle kriebels in de buik. Lange neus, dikke kont, achterwielaandrijving... en een V8! Veel mooier wordt het niet. Vooral door dat laatste element kan ik eigenlijk nauwelijks wachten om een rondje te sturen in de nieuwste Amerikaanse krachtpatser. Ik heb altijd al bewondering gehad voor muscle cars uit de V.S. (een Mustang Fastback uit '67 bijvoorbeeld; práchtig), maar de pure fascinatie voor V8-motoren komt voort uit een ontmoeting die ik een paar jaar geleden had. De eerste V8 die ik reed was namelijk een Ford Mustang GT Convertible. Een zwarte, met dat prachtig foute, rode leer vanbinnen. De auto had ik te leen van een dealer om een testverslag te schrijven voor de regionale autokrant waar ik toen werkte. Als ik het me goed herinner sprak ik met de verkoper af om de klus (stukje rijden, foto's maken, terugbrengen) in een half uurtje á drie kwartier te klaren. Normaal gesproken geen probleem, maar ik geloof dat ik die dag drie uur later nog niet terug was. Het open Amerikaanse beest had me gegrepen, en hoe.
Zelden ben ik zo onder de indruk geraakt van het rijden met een auto, en dat kwam bij die Mustang enkel en alleen door het gorgelen van die heerlijke V8. Het apparaat lokte me steeds weer uit om het gaspedaal ver naar beneden te drukken, ik wilde hem horen en voélen stampen, tekeer horen gaan als een volwassen stier met de baard in de keel. Absoluut verslavend! Een auto kan nog zo belabberd sturen of als een natte pantoffel de bocht om gaan, zo'n massage van je oren maakt al snel een hoop goed.
Juist daarom maak ik me eerlijk gezegd een beetje – om niet te zeggen flink – zorgen over een ander berichtje op AutoWeek.nl. General Motors gaat stoppen met de ontwikkeling van luxemodellen met V8-motoren. 'Nee toch zeker?!', luidde mijn eerste reactie. Vooralsnog geldt dit gelukkig alleen voor de modellen van Cadillac, maar ik vrees met grote vrezen dat deze ontwikkeling een voorbode is van wat komen gaat. Het feit dat de Dodge Challenger door de slurptaks ook al niet naar Nederland komt, stemt me ook al niet bepaald vrolijk. Rijden er straks alleen nog maar 'muscle cars' met fluisterstille elektromotoren rond? Ik moet er niet aan denken. Misschien is er wel een 'substitute for cubic inches', maar de gorgelende V8 mogen we toch in hemelsnaam niet laten uitsterven?

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens