AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Verkeerd signaal
38
Toen we bij AutoWeek voor de verkiezingen bij de politieke partijen informeerden over de autoplannen voor de komende vier jaar, hadden ze het zonder uitzondering over het afschaffen van de bpm en invoering van een kilometerheffing afhankelijk van plaats en tijd. Een in mijn ogen logische maatregel en dus was ik benieuwd wat ik van al deze mooie woorden in het regeerakkoord terug zou zien.
Ik had op de een of andere manier al een gevoel dat de kilometerheffing bij alle politieke partijen (dus niet alleen bij CDA, PVDA en ChristenUnie) pure verkiezingsretoriek was en als de berichten over het voorlopige regeerakkoord kloppen, is het inderdaad bij mooie beloften gebleven. Want de bpm wordt niet helemaal niet afgeschaft. Integendeel: de prijs van nieuwe auto's zal juist met gemiddeld 300 euro stijgen! De precieze bpm-stijging is afhankelijk van hoe vervuilend de auto is.
Wat wil de overheid nou eigenlijk? Door deze maatregel blijven Nederlanders alleen maar langer in hun oude, onveilige en vervuilende auto's rijden. Nee, de veiligheid van de verkeersdeelnemers en het milieu kunnen niet de hoogste prioriteit hebben gehad bij het bedenken van deze bpm-verhoging. Zou het dan toch een ordinaire bezuinigingsmaatregel zijn?
UPDATE: In het regeerakkoord is opgenomen dat de kilometerheffing al binnen de komende vier jaar wordt ingevoerd. Ik ben benieuwd...