Upex was spraakmakend ontwerper

Ex-Land Rover ontwerper Geoff Upex
Met Britse auto's uit vroeger tijden heb ik niet zo veel, maar de ontwerpen die uit de koker kwamen van Geoff Upex kunnen me wel bekoren. Ik sprak de Land Rover designbaas die vandaag zijn pensioen aankondigde eind vorige maand, bij de onthulling van de Freelander 2 op de show in Londen.
De toppers uit zijn carrière in de autobranche zijn wat mij betreft de MGF, de eerste Freelander, de Rover 75, de gereïncarneerde Mini en de modellen van de huidige Land Rover-reeks met de Range Rover Sport als favoriet. Sinds 1983 was Upex aan Rover verbonden. Ik vroeg hem naar het geheim achter Brits design, wat ondanks de overnames van niet Engelse concerns, ijzersterk en typisch Brits blijft ogen. De uiterst vriendelijke Upex vertelde me dat het 'm zit in de eenvoud. Geen overdreven tierlantijnen en inkepingen maar gewoon verticale en horizontale lijnen, volgens de ontwerper die eind 2006 met pensioen gaat, zorgt dat bovendien voor een tijdloos uiterlijk. Op de Rover 75 is eenvoud in lijnenspel het minst van toepassing, maar ik moet toegeven dat die er ondanks zijn leeftijd van 7 jaar nog goed uitziet. Een slimme zet van het Chinese SAIC om de Rover 75 weer in productie te nemen. En zo zullen we, mede dankzij het kersverse Land Rover-programma dat eveneens van zijn hand is, nog lang van Upex' ontwerpen kunnen genieten.

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.