Tesla-trauma
Lokmiddel voor twijfelaars
Waarom heeft de Audi e-tron vierhonderdenacht pk en de duurste Tesla Model S meer dan 600? Er zijn twee antwoorden. Een: die dingen zijn heel zwaar en zonder pep komen ze niet vooruit. Twee: omdat het kan, want planken kan nu schoon en klanten zijn er dol op. Eén is een beetje waar, twee voer voor het verdienmodel; kracht als het lokmiddel voor twijfelaars.
Dat moet je dan wel kunnen waarmaken. Tesla kan zich met een fantastisch supercharger-netwerk en een fors rijbereik enige uitbundigheid veroorloven. Dat dat bij de eerste Europese concurrenten voorlopig anders ligt, begint ontnuchterend duidelijk te worden. De actieradius van Jaguar i-Pace en de e-tron, en binnenkort ook die van de Mercedes EQC, blijft fors achter bij de sterkste Tesla’s. Toch gaan die auto’s de weg op met een bak power die uitnodigt tot maximale energieverkwisting. Je spendeert niet minstens tachtig mille aan een EV met 400 pk om tussen de Leafs en truckers op de rechterbaan te blijven hangen. Maar ga je trappen, dan koop je een race van laadpaal naar laadpaal; veel meer dan 300 kilometer zit er met een sportieve rijstijl echt niet in. Het is als de loterij winnen en er op straffe van een faillissement geen cent van mogen uitgeven. Audi-CEO Bram Schot heeft weliswaar mooi praten over de laadcapaciteiten van de e-tron, het supersnelle Europese Ionity-laadnetwerk dat de klus kan klaren moet nog worden uitgerold.
Nu ik hun auto’s heb gereden, verbaas ik me nogal over de koers van de eerste Europese Tesla-concurrenten. Enerzijds lijken ze niet in staat de Amerikanen te verslaan op actieradius en ludicrous-factor, anderzijds volgen ze met spierballenvertoon wel fanatiek de grote tegenstander. Van de i-Pace kun je tenminste zeggen dat hij fantastisch rijdt, maar op de superieure afwerkingskwaliteit na zet de e-tron in zijn soort geen baanbrekende stappen. Op basis van de prestatiecijfers ziet het er niet naar uit dat de Mercedes EQC dat wel zal doen.
Waar de Koreanen met de Hyundai Kona Electric en de Kia E-Niro voor veel minder geld een intelligente balans vonden tussen bereik, vermogen en prijs, lijken de Europese premiumspelers maar geen echte vuist te kunnen maken tegen Tesla. Hier in Norg gaf een volgeladen Kia een bereik van 456 kilometer aan, waar de e-tron niet verder kwam dan 333. “Kunnen ze het niet of willen ze het niet?”, vroeg een Tesla-medewerker me oprecht. Ik vrees het eerste, zei ik maar. Als Mercedes had gekund – das Beste oder nichts! – stond in Stuttgart nu een dodelijke Tesla-killer met een bereik van 650 kilometer in de startblokken. Maar ze hebben hem niet. Ik vrees dat Europese premium-CEO’s stiekem aan een ernstig Tesla-trauma lijden. En ik geloof niet dat de chaotische, geldverslindende bedrijfsvoering van Musk die pijn significant verzacht.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.