AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Tata Nano
2
"Ta - ta", de eerste "woordjes" van elk mens, is de naam van een Indiase staalgigant die een auto lanceert die miljoenen mensen in de derde wereld basismobiliteit gaat bieden. Die zitten nu nog met hun hele gezin zonder bescherming op een brommer of motor. Ooit zat ook ik zo als achtjarige tussen mijn vader en moeder op een Jawa 250 bang te wezen op een natte klinkerweg ver van huis. Mijn vader (met eitje-helm) was al eens met mij (zónder "Willempie") geslipt; ik weet dus hoe dat voelt, glijijijijijijen! Ik heb jaren motor gereden, van mij hoeft het niet meer.Voor de verkeersveiligheid, mobiliteit en ontwikkeling van miljoenen Indiërs is de Nano winst. De smalende commentaren dat ie lelijk en onveilig is [want geen "ABS, ESP, SIPS" etc.] vergeten dat die technieken gewoon niet nodig zijn in een autootje dat met 33 pk q.q. niet snel is. Gordels zijn dan belangrijker dan airbags. Als ie echt Euro 4 is en 1 op 23 loopt, dan is dat altijd beter dan een kat-loze kloon van de oude Cambridge 1956 of een tweetactmotor. Slim van Tata, om Bosch erbij te betrekken, die auto is simpel, niet primitief. Net als eerder in de USA en Europa met de katalysator, en nu opnieuw in China, zullen de vervuiling in India en de broeikasgassen ondanks de technische innovaties niet meteen afnemen. Dat komt door het groei- of "volume-effect": miljoenen nieuwe auto's, honderden miljarden extra voertuigkilometers en nog meer verstopte steden zorgen voor extra megatonnen CO2. Als India en Afrika al de olie kunnen ophoesten voor al die Nanootjes …. De Nano is weliswaar zuinig maar niet "groen", hij is bovenal sociaal. Jammer dat ie geen econometer heeft, want in de derde wereld is veel gas geven nog helemaal in. Hopelijk worden die tweetakts en oude Cambridge-klonen wel meteen gesloopt…..
Via onze Hoogovens en met het Indo-Europese Arcelor-Mittal levert Tata nu al bijna alle plaatstaal voor westerse auto's; Tata is high tech! Met 4 volwassen zitplaatsen, een leuk uiterlijk [ik vind hem net een vierdeurs Smart] ruim 100 gram CO2/km en ultralage kosten heeft Tata opnieuw het westerse bedrijfsleven in slimheid en innovatie overtroffen. De Nano is een regelrechte blamage voor de gevestigde autoindustrie, die grosso modo vooral meer-van-hetzelfde maakt in plaats van minder. Ónze showrooms staan vol Viagra-auto's. De Nano, dat is pas echt downsizing! Die moet immers onder de motorkap beginnen, met minder cc's, cilinders, pk's en overbodige snelheidsattributen. De Nano is dus de eerste echte opvolger van de 2CV als moeder van alle basisauto's.
Ik hoop dat "onze" autofabrikanten nu snel met een echte high tech opvolger van de (vierpersoons) 2CV komen, die wél 1 op 50 haalt dankzij de combinatie van een slank ontwerp, moderne motortechniek, CVT en druklading, en vooral door minder power, dus: performance downsizing. Een acceleratie van 0 tot 100 in 20 seconden en een top van 120 is genoeg; dat zijn waarden waarmee mijn SAAB 96 uit 1965 het etiket "sportief" kreeg. Technisch kan het allemaal al, auto-ingenieurs staan te popelen eindelijk iets te mogen bouwen dat maatschappelijk nut heeft. Alleen de marketingjongens houden het tegen, want zo'n basisauto verkoopt met de huidige opgefokte autocultuur voor geen meter. Pas als er weer een oliecrisis uitbreekt gaan VW, PSA, Renault, Fiat en de rest massaal high tech neefjes van de Nano uitbrengen.
Ik zit stiekem te hopen dat die crisis snel komt….dan kan ik bewijzen dat ook 1 op 60 haalbaar is, mijn groene droom.
Via onze Hoogovens en met het Indo-Europese Arcelor-Mittal levert Tata nu al bijna alle plaatstaal voor westerse auto's; Tata is high tech! Met 4 volwassen zitplaatsen, een leuk uiterlijk [ik vind hem net een vierdeurs Smart] ruim 100 gram CO2/km en ultralage kosten heeft Tata opnieuw het westerse bedrijfsleven in slimheid en innovatie overtroffen. De Nano is een regelrechte blamage voor de gevestigde autoindustrie, die grosso modo vooral meer-van-hetzelfde maakt in plaats van minder. Ónze showrooms staan vol Viagra-auto's. De Nano, dat is pas echt downsizing! Die moet immers onder de motorkap beginnen, met minder cc's, cilinders, pk's en overbodige snelheidsattributen. De Nano is dus de eerste echte opvolger van de 2CV als moeder van alle basisauto's.
Ik hoop dat "onze" autofabrikanten nu snel met een echte high tech opvolger van de (vierpersoons) 2CV komen, die wél 1 op 50 haalt dankzij de combinatie van een slank ontwerp, moderne motortechniek, CVT en druklading, en vooral door minder power, dus: performance downsizing. Een acceleratie van 0 tot 100 in 20 seconden en een top van 120 is genoeg; dat zijn waarden waarmee mijn SAAB 96 uit 1965 het etiket "sportief" kreeg. Technisch kan het allemaal al, auto-ingenieurs staan te popelen eindelijk iets te mogen bouwen dat maatschappelijk nut heeft. Alleen de marketingjongens houden het tegen, want zo'n basisauto verkoopt met de huidige opgefokte autocultuur voor geen meter. Pas als er weer een oliecrisis uitbreekt gaan VW, PSA, Renault, Fiat en de rest massaal high tech neefjes van de Nano uitbrengen.
Ik zit stiekem te hopen dat die crisis snel komt….dan kan ik bewijzen dat ook 1 op 60 haalbaar is, mijn groene droom.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs