Stoer of stom?

Brandstofmeter
Zeer tot ongenoegen van alle andere inzittenden kan ik er als bestuurder (als enige dus...) wél de lol van inzien: de brandstoftank helemaal ketsleeg rijden. Vooral één van de Noord-Hollandse tunnels induiken in de wetenschap dat je niet echt veel meer aan boord hebt, is spannend.
Nee, ik geef het onmiddellijk toe: het is niet echt comfortabel, verre van. Je zit echt niet lekker op je gemak want hoewel je natuurlijk dagteller en brandstofvoorraadmeter in de gaten houdt en je het theoretisch moet halen, kán het natuurlijk een keer zijn dat...
Eén keer heb ik rollend met een afgeslagen motor een tankstation bereikt. In een ZX. In die Citroën ging het lampje van de reservetank branden en... even later hield hij er gewoon mee op. Leeg! Zonder dat je aan het idee kon wennen dat het over een tijdje afgelopen zou zijn. Voor de rest klopten mijn berekeningen op grond van de beschikbare gegevens inclusief marges altijd.
Ja, ik geef ook meteen toe dat het puberaal, onvolwassen, onhandig en onverantwoord is, maar ik daag degene uit die durft te ontkennen dat het óók spannend is.
Neem onze duurtest Captiva. Gisteren al moest hij eigenlijk getankt. Maar naar huis zou ik nog wel redden. Vanochtend op weg naar de redactie had ik geen zin om te tanken en ik haalde het eigenlijk weer makkelijk, de Chevrolet on board-computer voorspelde bij vertrek dat ik nog 61 km kon rijden. Onderweg steeg dat naar 71!
Maar nu moet ik zo naar huis en heb ik weer geen zin om te tanken. Als ik straks de Chevrolet Captiva start is hij koud, verbruikt veel en dat is funest voor mijn actieradius-verwachting. Ga ik dat naast me neerleggen omdat ik weet dat ik bij bedrijfstemperatuur en constante snelheid nog goed ben voor 70 km? En als ik in een vette file kom? Wat zal ik doen? Spannend!

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.