Stille entree

Subaru Impreza WRX STI
We hebben op dit moment een begeerde logé op de testredactie: de nieuwe Subaru Impreza WRX STi. Veel redacteuren proberen hem even te bietsen en komen na een adrenalineverhogende rit opgelucht binnen, ze hebben hun rijbewijs nog.
Zelden heeft een nieuwe auto met een reputatie als de STi zo'n rustige entree gemaakt op de Nederlandse markt. Subaru heeft de auto namelijk niet internationaal geïntroduceerd voor de Nederlandse pers. Een aantal landen heeft al wel met het beest kunnen rijden, maar wij Nederlanders moesten wachten tot de importeur een model beschikbaar had. Prima hoor, dat beetje geduld hebben we wel. Maar ik vind het wat sneu voor de auto zelf. Bij een introductie is het merk verzekerd van aandacht in allerlei media. Naast autobladen vinden diverse dagbladen, tijdschriften en internetsites er wel een plekje voor. Op die manier is iedereen die ook maar iets met auto's heeft ervan op de hoogte dat de nieuwe STi is gearriveerd. Dat verdient deze auto, want met de metamorfose van sedan naar hatchback is er genoeg voer voor discussie. Of je vindt hem zo 'hartstikke geil', zoals een in defensie-uniform gestoken jongeman die ons tijden het tanken (iets wat je met de STi érg vaak doet trouwens) aansprak, of je vindt het een grof schandaal dat Subaru zoveel historie negeert door de vertrouwde sedanvorm terzijde te schuiven.
De verandering is niet zonder gevolg: de oude sedan-met-taartschep was zelfs bij complete autoleken bekend, daar zorgden Eurosport en diverse rallygames op spelcomputers wel voor. Maar de nieuwe hatchback wordt nog opvallend vaak aangezien voor een auto die optisch dik is getuned maar onderhuids niet veel voorstelt. Een pijnlijke fout zo ontdekken veel uitdagers, want de 300 pk/407 Nm-sterke STi rijd je niet zomaar los. Maar wat vindt u? Goed of slecht, die nieuwe carrosserievorm?

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.