Soap rond MG Rover

Rover TCV
's Avonds spoed ik me snel naar huis, gooi ik gauw een bak eten in de magnetron en lees in een noodtempo de krant. Alles om maar om half negen met pils & chips op de bank genesteld te zitten zodat ik kan genieten van Goede Tijden Slechte Tijden. Ik ben gek op soapseries. En als je te maken hebt met een soap die is overgoten met een auto-sausje, is het helemaal een spekkie naar m'n bekkie. Vandaar dus, speciaal voor u, vanuit een wiebelig decor, de laatste updates over het lot van MG Rover... Smult u mee?
Afgelopen vrijdag staat in de Financial Times dat Nanjing Automotive, de huidige Chinese eigenaar van de failliete boedel, de merknaam MG wil overdoen aan de Brit James Kimber. Die wil in een verlaten fabriek van Dunlop de productie starten van een nieuw type MG. De fabriek is vlakbij Longbridge, dat ooit de thuisbasis was van MG Rover. De MG van Kimber zal zijn gebaseerd op de Smart Roadster, die onlangs uit productie is gegaan omdat dit merk maar blijft sappelen met zijn winstgevendheid. Met het project is 13 miljoen dollar gemoeid en worden 800 banen geschapen.
Vrijdagmiddag wordt het bericht herroepen door persbureau Reuters. Nanjing Automobile blijkt nergens van te weten. Zij willen nog steeds binnenkort zelf de MG Rover-productie herstarten. Ook Smart ontkent dat contracten zijn getekend over het opnieuw in productie nemen van de Roadster. Smart brengt maandag wél het nieuws dat er met Kimber een intentieverklaring is getekend over de verkoop van de blauwdrukken van de Roadster. 
In welke driehoeksverhouding MG Rover zich heeft gestort, werd gisteren weer pijnlijk duidelijk uit een berichtje uit de Chinese media. Op honderd kilometer van elkaar in het onmetelijke land (waar precies wordt niet duidelijk, maar 't zal wel in de buurt van Meerdijk zijn) strijden Nanjing Automobile en Shanghai Auto Indrustry Corporation (SAIC) wie het eerst een MG Rover geproduceerd krijgt. SAIC kocht in 2004 voor 53 miljoen pond de intellectuele rechten op de Rovers 25 en 75. Die wil het bedrijf zo snel mogelijk in China gaan produceren. Nanjing Automobile kocht in juli 2005 de rest van de failliete boedel van Rover. Daar staan nu dus vierduizend containers voor de deur met de belangrijkste spullen uit de fabriek in Longbridge. Eind vorig jaar is Nanjing begonnen met de bouw van een fabriek in de stad Pukou. Als die rond de helft van het jaar klaar is, kan de productie van MG's en Rovers starten. En dan de cliffhanger: wie wint deze race? Wat betekent het voor de kwaliteit van deze automobielen? Of wordt het nooit meer wat?
Mij benieuwen welke haakse bocht deze verhaallijn morgen neemt...

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.