en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Ik ben bang dat ik een nieuwe lievelingskleur hebt. De tint heet 'Snapper Rocks Blue' en schittert sinds de facelift van begin vorig jaar op alle varianten van de BMW 4-serie. Het was ook de kleur waarin de coupéversie van dat model destijds op het toneel werd gedragen, maar pas sinds de échte exemplaren mondjesmaat op de openbare weg verschijnen, ben ik het echt gaan waarderen.
Ik denk dat deze tint officieel turquoise heet, al neigt de BMW-variant zoals de naam al zegt wat meer naar blauw dan naar groen. De kleur van een helderblauwe zee dus, en daarmee een van de meest zomerse, vrolijke en originele tinten die ik me kan voorstellen. Het staat de 4-serie schitterend en zeker als het om een Gran Coupé of Cabriolet gaat met zilverkleurige wielen en verchroomde sier-elementen (laat dat shadow line maar zitten) zit ik omgekeerd in m'n stoel om het wonder na te kijken.
In de afgelopen weken ben ik Snapper Rocks Blue op tenminste drie verschillende auto's (zie foto's) tegengekomen en dat is eigenlijk een wonder, want meestal bestaan kleuren als dit alleen in de folder. In de praktijk kiezen de meeste mensen toch voor zwart en grijs en hoewel ik weet dat we nu een volledig platgetreden pad inslaan, wil ik toch benadrukken hoe jammer dat eigenlijk is. Zeker op de mooie, zomerse dagen die de laatste weken standaard lijken te zijn is 'restwaardezwart metallic' of 'bedrijventerreingrijs pareleffect' een behoorlijk deprimerend gezicht. Hulde, daarom, aan de bovenstaande 4-rijders, die voor eigen en andermans genot niet eens héél diep in de buidel hoefden te tasten. Snapper Rocks kost met €1.295 hetzelfde als iedere andere metallic-kleur op deze BMW en aanzienlijk minder dan de tinten die bij BMW onder het Individual-label vallen. Wie op het punt staat een 4-serie te bestellen, weet dan ook wat 'm te doen staat. Geen fan van turquoise? Even goede vrienden: Sunset Orange mag ook...
Autojournalist
Jan studeerde met enige moeite af in de communicatie maar houdt zich sindsdien vooral bezig met auto's. Wat in 2012 begon als één enkel dagje per week op de nieuwsredactie, is nu uitgegroeid tot drie dagen 'vast' op nieuws en social media, regelmatig aangevuld met reisverslagen en videoreportages. Behalve aan autonieuws is Jan namelijk verslaafd aan autorijden, reden om z'n dagen op de redactie af te wisselen met werkzaamheden als privé-chauffeur. Zelf verplaatst Jan zich momenteel in een Rover 75, al weet je nooit hoelang dat nog duurt. Hij begon z'n automobiele leven met een hele reeks Japanners van onder meer Daihatsu, Honda en Subaru, maar ook verschillende BMW's 3-serie Cabriolet en zelfs een 7-serie behoren tot zijn persoonlijke autogeschiedenis. Snelheid is nooit een argument bij zo'n aanschaf, uitstraling, comfort en karakter des te meer.