AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Rus (26) is speeltje TVR zat
16
Na maanden van onzekerheid kwam het personeel van de Engelse sportwagenfabrikant TVR deze maand op straat te staan, waarmee de gifbeker leeg leek. Niet dus. Als kerstcadeautje stuurde de eigenaar, de 26-jarige Rus Nikolai Smolenski, zijn vroegere werknemers een brief waarin hij doodleuk meldde dat er geen fondsen waren om de laatste maand salaris te betalen.
Uiteraard heeft Smolenski wel degelijk genoeg geld om de werknemers dan toch nog enigszins netjes te behandelen. Hij is een succesvol bankier en zijn vader behoort zelfs tot de allerrijkste Russen. Maar de 'baby oligarch' uit Rusland is geen man met hart voor de Engelse sportauto-industrie, zoals hij in 2004 bij de aankoop van TVR beweerde. Nee, hij is gewoon een kille zakenman, die met zo weinig mogelijk verlies van het speeltje af wil waar hij al een tijdje op uitgekeken is. Het ontslaan van het voltallige personeel is waarschijnlijk dus een manier geweest om de marktwaarde van het Engelse merk te vergroten.
De ellende begon toen plannen voor een verhuizing in de regio stukliepen. Het ontslag van het personeel volgde op het nieuws dat Smolenski de productie naar Italië wilde verplaatsen, omdat de lonen daar nu eenmaal lager zijn. Gedurende deze maandenlange soap, die in Engeland tot heftige reacties leidde, groeide mijn sympathie voor het Engelse personeel met de dag en werd mijn hekel aan dat Russische zakenmannetje steeds groter.
Curatoren zijn inmiddels op zoek naar een nieuwe eigenaar voor TVR. En misschien, heel misschien, zou daarin het positieve nieuws kunnen liggen. Hopelijk wordt de nieuwe eigenaar iemand die zijn sportwagenhart wel op de juiste plaats heeft zitten en de productie van de heerlijk absurde TVR's laat waar deze thuishoort: in het grauwe Blackpool.
Uiteraard heeft Smolenski wel degelijk genoeg geld om de werknemers dan toch nog enigszins netjes te behandelen. Hij is een succesvol bankier en zijn vader behoort zelfs tot de allerrijkste Russen. Maar de 'baby oligarch' uit Rusland is geen man met hart voor de Engelse sportauto-industrie, zoals hij in 2004 bij de aankoop van TVR beweerde. Nee, hij is gewoon een kille zakenman, die met zo weinig mogelijk verlies van het speeltje af wil waar hij al een tijdje op uitgekeken is. Het ontslaan van het voltallige personeel is waarschijnlijk dus een manier geweest om de marktwaarde van het Engelse merk te vergroten.
De ellende begon toen plannen voor een verhuizing in de regio stukliepen. Het ontslag van het personeel volgde op het nieuws dat Smolenski de productie naar Italië wilde verplaatsen, omdat de lonen daar nu eenmaal lager zijn. Gedurende deze maandenlange soap, die in Engeland tot heftige reacties leidde, groeide mijn sympathie voor het Engelse personeel met de dag en werd mijn hekel aan dat Russische zakenmannetje steeds groter.
Curatoren zijn inmiddels op zoek naar een nieuwe eigenaar voor TVR. En misschien, heel misschien, zou daarin het positieve nieuws kunnen liggen. Hopelijk wordt de nieuwe eigenaar iemand die zijn sportwagenhart wel op de juiste plaats heeft zitten en de productie van de heerlijk absurde TVR's laat waar deze thuishoort: in het grauwe Blackpool.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs