Roet in het eten

Een gewetenskwestie tijdens de introductie van de Volkswagen Maxi Caddy. U weet wel, die uitgerekte versie van de bestaande Caddy met een hoeveel ruimte die je in de grootste mpv's nog niet tegenkomt. Drie zitrijen, zeven zitplaatsen en nog steeds kan je massa's bagage kwijt! Hij rijdt nog aardig ook, zo merken we in en rond het Spaanse Sevilla. Tijdens bestudering van het motorengamma zag ik echter tot mijn verbazing dat je in de handgeschakelde instapdiesel, een 1.9 TDI met 105pk, geen standaard roetfilter krijgt. Dit in tegenstelling tot de DSG-variant en de 2.0 TDI, die wel standaard zo'n filter hebben. Ondanks de subsidie van de overheid rest er voor een roetfilter nog een meerprijs van zo'n 140 euro.
Dit terwijl Volkswagen bij mijn weten al lange tijd standaard roetfilters levert op alle modellen en zelfs actief VW-rijders naar de showroom haalt om indien nodig gratis een retrofit-filter te installeren. Twee maatregelen die applaus verdienen. Waarom dan die optie openlaten op dit nieuwe model?
Navraag leert dat het filter wél standaard is op alle geelkentekenversies van de Caddy Maxi. Alleen als je een grijskentekenversie koopt, dan kun je een versie zonder roetfilter bestellen. Aha, hier komt de aap uit de mouw. Grijskentekenauto's worden vooralsnog uitgezonderd van de roetheffing die op 1 april ingaat. Vanwege meet- en andere administratieve problemen heeft Financiën besloten bestelbusjes nog geen roettaks op te leggen. Een geelkentekenversie van de Caddy Maxi zou zonder roetfilter duizenden euro's duurder worden, maar de grijskentekenversie ontspringt de dans. Maar heeft importeur Pon dan niet een soort morele plicht de auto gewoon standaard met roetfilter uit te rusten? Het bedrijf laat immers maar al te vaak weten dat het milieubewust bezig is. Denk aan de mogelijkheid auto's op aardgas te laten rijden (iets wat binnen afzienbare tijd zeer waarschijnlijk ook met de Caddy-Maxi kan) en alle Bluemotion-modellen.
Pon verdedigt zich door te zeggen dat de fabrikant niets aan de prijs wil doen en dat ze klanten niet ongevraagd wil laten betalen voor een filter. "Mensen kunnen zelf kiezen" Tsja, ik vind het toch een beetje een gemiste kans.
Aan de andere kant, er zijn massa's andere merken in Nederland die veel meer versies zonder roetfilter leveren. Bovendien voldoet de Caddy-Maxi ruim aan de huidige Euro 4-eisen. Euro 5 geldt pas voor nieuwe typegoedkeuringen in 2009. Dat de Nederlandse overheid nu ineens een fijnstofkriebel heeft, daar hoeft Pon natuurlijk niet voor op te draaien. Of is de importeur dit aan zijn stand verplicht?

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.