AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Rijd jezelf ziek in de C6
Is de C6 bijzonder genoeg om de hoogtijdagen van de DS en CX terug te halen?
Dat vroegen we ons begin december af, toen we voor het eerst met Citroëns nieuwe vlaggenschip reden. Een vraag die niet tijdens een persintroductie beantwoord kan worden, maar pas als we de limousine in Nederland aan een uitgebreide, vergelijkende test onderwerpen.
Het is intussen februari, maar nog steeds kan de importeur ons geen exemplaar ter beschikking stellen. Hoe graag we ook willen, want diverse collega's hebben een zwak voor het merk dat vaak zo lekker eigenzinnig is. Of moeten we zeggen wás? De laatste jaren zakte Citroën immers steeds meer af tot producent van doorsnee volumemodellen.
De C6 kenmerkt zich echter weer door een origineel, onderscheidend design. En dat is dan waarschijnlijk de reden dat ú, de lezer van AutoWeek, de Franse nieuwkomer namens Nederland heeft genomineerd voor onze internationale Auto1-verkiezing. Dank u wel! Want enkele dagen geleden vond op een testcircuit nabij Berlijn de eindbeoordeling plaats van de dertien kandidaten (waarbij voor iedere genomineerde een concurrent klaar stond ter referentie). De Duitse Citroën-importeur wist ons wél te voorzien van een proefexemplaar, en zo konden we de C6 eindelijk onderwerpen aan die eerste test.
Zoals ieder jaar was de jury opgedeeld in drie groepen. Ik zat voor AutoWeek in de rijdersjury en mocht in die hoedanigheid zonder voorbehoud de grenzen van alle uitverkorenen opzoeken. Je stelt je natuurlijk in op het feit dat niet iedere wagen even geschikt is voor het circuit. Toch stak wat rijden betreft de C6 er met kop en schouders bovenuit. In negatieve zin, helaas. In de eerste paar meters heb ik serieus getwijfeld of het stuur wel met de voorwielen verbonden was, zo licht en gevoelloos draait het rond. En na een paar rondjes op het bochtige, 2,5 kilometer lange baantje moest ik noodgedwongen even pauzeren. Vanwege een opkomende misselijkheid. Tjonge, want deint die koets. Vooral bij lastwisselingen, wanneer hij van het ene oor op het andere duikt. Ik was niet de enige. "Ik word compleet zeeziek in dat ding", aldus een pips uitziende collega. Citroën lijkt een beetje doorgeslagen in de zoektocht naar comfort.
Gelukkig is de C6 is ook nog beoordeeld op onder meer techniek, design en value for money. De uitslag van de Auto1-verkiezing wordt bekend gemaakt op de Autosalon van Genève, over iets meer dan twee weken.
Plaats een reactie
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs