Rij met je hart
Opnieuw gooit Karla Peijs, minister van Verkeer en Waterstaat, een verkeersveiligheidscampagne in de strijd tegen de wegpiraat: 'Rij met je hart'. Nauwelijks is Nederland uitgelachen over haar I Love - offensief van 2005, of daar gaat alweer een nieuwe sloot belastinggeld over de balk. 'Rij met je Hart' draait volgens het ministerie, ik neem het onnavolgbare beleidsjargon maar even over, om 'de eigen verantwoordelijkheid' en 'mogelijkheden bij het verminderen van irritatie en agressie in het verkeer.' Zo staat het er echt en het is ongetwijfeld correct Nederlands, want minister word je niet zomaar.
Het persbericht van V&W is een schitterende demonstratie van Postbus 51-treurigheid. 'Centraal in de campagne staat het rode hart. Hiervoor is gekozen om op een sympathieke manier aandacht te vragen voor meer verdraagzaamheid en respect tussen verkeersdeelnemers.' Natuurlijk, dit is de eenentwintigste eeuw, gaat V&W 'campagnemateriaal' verspreiden via 'regionale verkeersveiligheidsorganisaties, politie en 3VO.' 'Via deze organisaties worden basisscholen betrokken waarbij kinderen de mogelijkheid krijgen met het campagnemateriaal aan de slag te gaan.' Het is niet uitgesloten dat mijn eigen kinderen straks op straat 'campagnestickers' staan uit te reiken aan automobilisten die zich aan de verkeersregels houden; een ronduit weerzinwekkende gedachte. Op een 'campagnesite' wordt een 'reusachtig internet-hart' gebouwd, 'waar iedereen zijn 'veilig verkeer'- boodschap over kan brengen.
Is het 1 april? Nee. Het is vijf september en het gaat allemaal echt gebeuren.
Lees je door alle campagnebullshit heen, dan komt er andermaal op neer dat de automobilist zich beter moet gedragen, en dat we daar dankzij Peijs straks met z'n allen beter op gaan letten.
Hadden we daar niet de politie voor?
Dat had het ministerie zelf ook al bedacht.
,,Tijdens de campagne", lees ik, ,,zal de politie extra scherp zijn op thema's uit de campagne: snelheidsgedrag op 30- en 50 km wegen, oversteekgedrag en door rood rijden. Op de hoofdwegen geldt dat voor bumperkleven en onnodig links rijden."
Merk op wat hier staat. Er staat dat de politie extra scherp zal zijn. Die belofte impliceert dat de politie nu niet scherp genoeg is. Om de politie op scherp te zetten, is blijkbaar een campagne nodig. Leerzaam.
Bij het woord 'voorlichting' moet ik altijd aan mijn eigen kwalijkste gewoonte denken. Met een scheef oog kijk ik naar de sigarettenpakjes op mijn bureau. De opschriften liegen niet. 'Roken is dodelijk'. 'Roken veroorzaakt dodelijke longkanker'. 'Roken brengt u en anderen rondom u ernstige schade toe'. Nou, dat is schrikken hoor. Maar helpen doet het niet. Een junk is een junk, een wegpiraat een wegpiraat. Verplicht afkicken en opsluiten, dat helpt.
Bas van Putten

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.