Proto-toneel

Gecamoufleerde Fiat
Stel, je hebt iets te verbergen. Iets nieuws, wat niemand nog mag zien. Vervolgens ga je het geheel zo opzichtig mogelijk beschilderen en behangen, en neem je het mee naar de drukste plekken op aarde. Om daarna hoogst verontwaardigd te reageren wanneer mensen er foto's van maken? Inderdaad, dan spoor je niet.
Welnu, ik heb hierboven het gedrag van de gemiddelde autofabrikant even samengevat. Want waarom ga je in vredesnaam met je geheimzinnige prototypes uitgerekend de van toeristen vergeven Grossglockner op? Alsof er niet talloze passen zijn die net zo steil zijn, maar waar nooit een mens komt. Toch is die Grossglockner één grote testbaan. Wie die pas rijdt zonder een prototype te zien, moet hoognodig aan de bril. Ook de Mont Ventoux en de Nürburgring zijn het hele jaar door vergeven van de prototypes. Dagelijks worden we overspoeld met foto's, zo veel dat we vaak plaats te kort komen. Het komende nummer hebben we vrijwel onverhulde foto's van een zeer spectaculaire nieuwkomer, en het nummer daarna een belangrijke middenklasser die nooit eerder vertoond is; laat ik ook maar eens geheimzinnig doen. De lezers die deze foto's maken, worden vaak ronduit onbeschoft benaderd door de testrijders.
Ik denk dat de gemiddelde autofabrikant raar en teleurgesteld zou opkijken wanneer hun prototypes níet zouden 'lekken'. Dat het getest in drukke toeristenoorden gauw voorbij zou zijn wanneer ze hun 'teasers' niet meer in de bladen zouden terugvinden. Het is één groot toneelstuk, en wij spelen vrolijk mee.

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.