AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Porsche-substituut
42
Dat ik het nog mee mag maken: een Nissan GT-R voor de Nederlandse markt! Eindelijk heeft de fabrikant dan besloten om de ultieme imagobooster niet meer zuiver voor de Japanse en Engelse markt te bewaren.
De Nissan GT-R is allesbehalve een gevalletje 'veel geschreeuw en weinig wol'. De specificaties van de Japanse Shogun zijn indrukwekkend: met 480 pk, een acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur in 3,6 seconden, een topsnelheid van 310 kilometer per uur en een versnellingsbak met dubbele koppeling schaart hij zich onder de absolute elite in de sportwagenland.
Dat het niet alleen bij mooie cijfers voor de rechte lijn blijft, blijkt wel uit de tijd die de auto op de Nordschleife neerzette: met z'n 7:38 minuten doorkruist-ie de 'Groene Hel' sneller dan een 911 Turbo. Bovendien is de Nissan bijna even snel als een 911 GT2: niet slecht voor een 'Playstation' die minder dan de helft kost!
Nissan daagt dus openlijk Porsche uit, maar hoeft het merk uit Zuffenhausen eigenlijk wel de moeite te nemen om de handschoen op te pakken? Denk aan de Honda NSX: ook die auto had alles in zich om de gevestigde orde bang te maken, maar mensen met een dikke euroton op zak liepen met een wijde boog om de Honda-showroom heen. In de laatste jaren van de NSX verkocht Honda in Nederland slechts een handjevol exemplaren van het geesteskind van Ayrton Senna, wat ik nog steeds een absolute schande vind.
Of het de ultieme Japanse sportwagen beter vergaat? Ik hoop het van harte. Maar diep van binnen vrees ik toch dat de geluksvogels die zich zo'n Nissan GT-R kunnen permitteren, doorsparen voor de eerdergenoemde Porsche 911 Turbo. Helaas is niets zo irrationeel als de aankoop van een supercar...
De Nissan GT-R is allesbehalve een gevalletje 'veel geschreeuw en weinig wol'. De specificaties van de Japanse Shogun zijn indrukwekkend: met 480 pk, een acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur in 3,6 seconden, een topsnelheid van 310 kilometer per uur en een versnellingsbak met dubbele koppeling schaart hij zich onder de absolute elite in de sportwagenland.
Dat het niet alleen bij mooie cijfers voor de rechte lijn blijft, blijkt wel uit de tijd die de auto op de Nordschleife neerzette: met z'n 7:38 minuten doorkruist-ie de 'Groene Hel' sneller dan een 911 Turbo. Bovendien is de Nissan bijna even snel als een 911 GT2: niet slecht voor een 'Playstation' die minder dan de helft kost!
Nissan daagt dus openlijk Porsche uit, maar hoeft het merk uit Zuffenhausen eigenlijk wel de moeite te nemen om de handschoen op te pakken? Denk aan de Honda NSX: ook die auto had alles in zich om de gevestigde orde bang te maken, maar mensen met een dikke euroton op zak liepen met een wijde boog om de Honda-showroom heen. In de laatste jaren van de NSX verkocht Honda in Nederland slechts een handjevol exemplaren van het geesteskind van Ayrton Senna, wat ik nog steeds een absolute schande vind.
Of het de ultieme Japanse sportwagen beter vergaat? Ik hoop het van harte. Maar diep van binnen vrees ik toch dat de geluksvogels die zich zo'n Nissan GT-R kunnen permitteren, doorsparen voor de eerdergenoemde Porsche 911 Turbo. Helaas is niets zo irrationeel als de aankoop van een supercar...
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs