Plofzakdieven

Ford Focus

Merkwaardig nieuwsbericht: in het Dagblad van het Noorden lees ik dat het jatten van airbags compleet uit de hand loopt. Bovag-dochter Bovemij Verzekeringen noteerde over het afgelopen jaar een schadepost van 664000 euro voor airbagdiefstallen, tegen 450.000 voor 2006.

Vreemd ook dat de plofzakdieven zo hun favoriete merken hebben. Vooral Ford is populair, maar ook veel Mazda's blijken slecht bestand tegen handtastelijkheden. Hyundai's en Kia's, in 2006 nog veelvuldig slachtoffer, bleven daarentegen grotendeels gespaard. Opvallend is verder dat de airbagcriminaliteit in minstens twee gevallen een grootschalig karakter had. Bij een Opel-dealer werden in één keer 28 plofzakken gekraakt, een Seat-dealer raakte er in één nacht vijfentwintig kwijt.

Het bericht roept vele vragen op. Op een deel laat het antwoord zich raden. Waarom airbags? Omdat het duur spul is, en omdat ze nodig zijn om schade-auto's mee te repareren. Waarom juist de Focus het zo dikwijls moet ontgelden? Omdat er veel Focussen zijn, en omdat de auto zich blijkbaar makkelijk laat openbreken. Maar de belangrijkste kwestie blijft in nevelen gehuld: waarom neemt de dief niet meteen de hele auto mee, als hij toch binnen is? Het lijkt me geen geringe klus, zo'n stuur openschroeven. Gasgeven en wegwezen gaat niet alleen sneller, het rendement is duizend keer hoger. Motor, lichtmetaal, interieurs, plaatwerk en ruiten – je hebt meteen het hele pretpakket in huis. Dat is pas handel; tel uit je winst.

Ik sta voor een raadsel.

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.