Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Pleidooi tegen de SUV (met dubbele gevoelens)

97
Pleidooi tegen de SUV (met dubbele gevoelens)
Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
18 april 2018 om 14:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

De suv-hype blijft een onbegrijpelijk succesverhaal. Inmiddels is driekwart van de auto's die ik rijd een suv- dan wel crossover-achtige. Terwijl het format kant noch wal raakt. De S en U staan voor 'sports' en 'utility', ofwel sportiviteit en bruikbaarheid. Dan mag je het beste van twee werelden verwachten. Maar echt sportief wordt zo'n designdoos nooit, al komen Porsche en BMW een eind, en de inzetbaarheid is secundair geworden.

De reuzen daargelaten koop je ze niet voor de laadruimte. Echte terreinwagens zijn het zelden, áls ze al vierwielaandrijving hebben. Ze zijn onhandig hoog en breed. Ze rijden nooit zo goed als een fatsoenlijke sedan of hatchback. Het sterkste argument, voor ouderen, is de verhoogde instap; toch gaan ook dertigers massaal voor de bijl.

Nut is voor de meeste kopers bijzaak. Ze wíllen ze gewoon. Ze vallen voor de looks, het grote, hoge, dikke. Het trekgewicht is alleen voor een kleine minderheid van visboeren en aannemers een factor.

Hoe vaak rust een verdienmodel op irrationaliteit? De mode ja. Alleen kost een spijkerbroek van een hip merk je geen veertig-, zeventig-, of honderdvijftigduizend euro. Maar de gezinsvader die met een Superb Combi van zegge 35 mille een van de grootste en beste stations op de markt heeft, koopt zonder te verblikken of verblozen voor het dubbele een minder ruime suv.

Ik bedoel: meestal ontwikkelt techniek zich volgens logische patronen. De evolutie van de consumentenaudio was logisch. In mijn jeugd had je het drie-in-een-systeem, enorme alles-in-een stereo-installaties met platenspeler, radio en een cassettedeck. Enorme lappen waren het. Je kon ze kwijt in speciale wandmeubels met uitschuifbare plateaus. Later kreeg je de audiotoren met gestapelde componenten. Hij kwam er later in handige minivarianten die je overal kwijt kon. De walkman kwam, de draagbare cd. Alles werd kleiner, beter, praktischer. En nu hebben we dankzij Spotify helemaal geen stereo meer nodig. Over de geluidskwaliteit valt te twisten, maar dat komt vast in orde en het werkt briljant.

Wat doet de auto-industrie intussen? Die maakt alles groter en onhandiger. Downsizing? Alleen motoren graag. Die in die grote koetsen zoveel massa torsen dat hun theoretische verbruiksvoordeel verdampt.

Nee, ik ben geen grumpy old man. Bij het bestaan van de suv heb ik me neergelegd. Hij is een fact of life. Je kunt me net zo goed vragen wat ik van het weer vind. Ik heb niks te vinden, het is er nu eenmaal. Daarnaast ben ik net als de kopers: voor de krenten in de pap val ik ook. Ik vind de Peugeot 3008 en 5008 buitengewoon geslaagde ontwerpen, waardeer de Volvo XC40, word van een Macan of een Cayenne ondanks de principiële weerzin tegen het machismo van die opgeblazen monsters toch altijd weer heel gelukkig. En een koninkrijk voor een Range Rover. Wie niet? Niets menselijker dan een liefhebber.

Maar ik begrijp er niks van. Al die auto's zijn groter en zwaarder dan nodig, minder efficiënt dan mogelijk. Kleinere fabrikanten maken liever een tweederangs suv dan op onbetreden territorium hun kans op het beslissende verschil te pakken. Mitsubishi bouwt met de Eclipse Cross een auto die goed rijdt maar qua design onder de maat blijft en op geen ander vlak boven het maaiveld uitsteekt. Waarom is het merk niet met een briljant alternatief gekomen, de auto die niemand heeft? Waarom zijn merken niet in staat dit lemmingenpatroon te doorbreken? De kroniekschrijvers van de toekomst zullen met verbazing terugkijken. Waanzin.

Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
97 Bekijk reacties

Lezersreacties (97)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (45)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden