Pijlen op de SUV

Volkswagen Tiguan Concept
De SUV heeft het de afgelopen jaren nogal eens te verduren gehad. In Nijmegen en Amsterdam driegde de autosoort de toegang tot het centrum ontzegd te worden. Dat gevaar werd echter afgewend en de storm lijkt geluwd. Maar hoe zal het de Sports Utility Vehicle vergaan onder het bewind van het komend kabinet, dat wel eens heel goed van linkse signatuur zou kunnen zijn. Het milieu was tijdens de verkiezingen weliswaar geen issue, maar ik verwacht dat zodra het milieubeleid voor de komende jaren op de agenda van de dames en heren volksvertegenwoordigers prijkt, de SUV opnieuw geslachtofferd zal worden. Toegegeven, er valt tegen SUV's veel in stelling te brengen. Ze zijn groot, zwaar, gulzig, lastig in de stad en poenig. Ik vermoed dat vooral dat laatste tegenstanders voedt in hun kritiek, al valt dat lastig te bewijzen. Maar een SUV is ook veilig, ruim en voor veel doeleinden inzetbaar. En dat pleit weer voor het concept. In die zin neemt hij het estafettestokje over van de traditionele stationwagon, en voegt daar ook nog iets aan toe. Terreincapaciteiten, namelijk. Waarom die die moet hebben, is de grote vraag. Een SUV gedijt weliswaar goed in de blubber, alleen, eigenaars wíllen helemaal niet het onverhard in met hun hoogpotige trots. En dat maakt zo'n auto kwetsbaar en gevoelig voor kritiek. Mede hierdoor zien criticasters het voertuigtype vaak als overbodig.
Veel automobilisten denken daar anders over. Het aantal verkochte P.C. Hoofttractoren is het afgelopen jaar met elf procent gestegen. Favoriet is de Volvo XC90. De kleinere versies, die vooral door de Koreaanse producenten worden aangeboden, doen het nog veel beter. De toename in de verkoop van compactere SUV's nam met zeventien procent toe. Meer en meer autofabrikanten ruiken succes en zullen in de toekomst ook een midi-SUV in het programma opnemen. De Opel Antara staat bijvoorbeeld al te trappelen om aan de bak te gaan, en Peugeot en Citroën komen met een SUV op basis van de Mitsubishi Outlander. De Peugeot 4007 en de Citroën C-Crosser, zoals ze zullen gaan heten, kunnen we in de tweede helft van 2007 verwachten. Volkswagen heeft de Tiguan in de pijplijn. En zo zijn er nog tal van voorbeelden te geven van kleine SUV's die binnenkort de consument gaan bestoken. De SUV-hype is nog lang niet voorbij, en de overheid kan dus z'n pijlen vast gaan scherpen.  

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.