AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Opofferen
De benzineprijzen rijzen de pan uit en het lijkt er niet op dat ze ooit weer veel zullen zakken.. Zelfs als de olieprijzen dalen, verwacht ik niet dat de benzineprijzen evenredig meegaan. We zijn immers met z'n allen op dit moment al bereid om E 1,49 per liter te betalen, ofwel omgerekend 3,33 ouderwetse guldens.
In Am erik a zijn de benzineprijzen de laatste tweeëneenhalf jaar zelfs verdrievoudigd. Maar niet alleen daarom zijn zuinigere auto's daar opeens erg in trek. Zo zijn hybridemodellen als de Toyota Prius en de Honda Civic en Accord ook populair vanwege de mogelijkheid om ermee in je eentje (normaal 2 of meer) over de carpoolbaan te rijden en daarmee de file te omzeilen. Net als het feit dat ze trendy zijn, omdat Hollywoodsterren zich er ook in vertonen. De vooraanstaande organisatie Kelley Blue Book heeft op verzoek van CNN Money.com een onderzoek gehouden onder mensen die van plan zijn binnen de eerstkomende zes maanden een nieuwe auto aan te schaffen. De uitkomst is dat een kwart van de autokopers aan de overkant van de grote plas niet bereid is ook maar iets in te leveren om 5 miles per gallon, ofwel ½ liter per km te besparen. Voor zo'n besparing zijn slechts 8 procent van de ondervraagden bereid om 100 pk vermogen of meer in te leveren, 12 procent een goedkopere auto met minder imago te kiezen, 23 procent wel iets in het algemeen zou willen inleveren, 22 procent dus juist helemaal niets en 27 procent een kleinere auto overweegt te kopen.
Ik heb me wel over het onderzoek verbaasd, want het is natuurlijk niet volledig. Gaat het over kopers van zware, grote SUVs met een dikke V8, waarvoor zo'n benzinebesparing het verschil zou betekenen tussen 1:6 en 1:8? Of zijn de ondervraagden kopers van auto's in het populairste segment (Toyota Camry en Honda Accord) waarvan het gemiddelde verbruik op zo'n 1:12,5 ligt? Dat zou dan 1:14,6 worden. In dat laatste geval kan je je voorstellen dat men best bereid is met minder vermogen of een kleiner model genoegen te nemen, terwijl in het eerste geval het voor velen waarschijnlijk minder uitmaakt, want veel is veel.
We vragen ons af wat AutoWeeklezers vinden van brandstofbesparing. Wat bent u bereid doen om meer geld in de knip te houden: minder rijden, andere brandstof kiezen zoals LPG, een kleinere auto kopen of één met een kleinere motor?
In Am erik a zijn de benzineprijzen de laatste tweeëneenhalf jaar zelfs verdrievoudigd. Maar niet alleen daarom zijn zuinigere auto's daar opeens erg in trek. Zo zijn hybridemodellen als de Toyota Prius en de Honda Civic en Accord ook populair vanwege de mogelijkheid om ermee in je eentje (normaal 2 of meer) over de carpoolbaan te rijden en daarmee de file te omzeilen. Net als het feit dat ze trendy zijn, omdat Hollywoodsterren zich er ook in vertonen. De vooraanstaande organisatie Kelley Blue Book heeft op verzoek van CNN Money.com een onderzoek gehouden onder mensen die van plan zijn binnen de eerstkomende zes maanden een nieuwe auto aan te schaffen. De uitkomst is dat een kwart van de autokopers aan de overkant van de grote plas niet bereid is ook maar iets in te leveren om 5 miles per gallon, ofwel ½ liter per km te besparen. Voor zo'n besparing zijn slechts 8 procent van de ondervraagden bereid om 100 pk vermogen of meer in te leveren, 12 procent een goedkopere auto met minder imago te kiezen, 23 procent wel iets in het algemeen zou willen inleveren, 22 procent dus juist helemaal niets en 27 procent een kleinere auto overweegt te kopen.
Ik heb me wel over het onderzoek verbaasd, want het is natuurlijk niet volledig. Gaat het over kopers van zware, grote SUVs met een dikke V8, waarvoor zo'n benzinebesparing het verschil zou betekenen tussen 1:6 en 1:8? Of zijn de ondervraagden kopers van auto's in het populairste segment (Toyota Camry en Honda Accord) waarvan het gemiddelde verbruik op zo'n 1:12,5 ligt? Dat zou dan 1:14,6 worden. In dat laatste geval kan je je voorstellen dat men best bereid is met minder vermogen of een kleiner model genoegen te nemen, terwijl in het eerste geval het voor velen waarschijnlijk minder uitmaakt, want veel is veel.
We vragen ons af wat AutoWeeklezers vinden van brandstofbesparing. Wat bent u bereid doen om meer geld in de knip te houden: minder rijden, andere brandstof kiezen zoals LPG, een kleinere auto kopen of één met een kleinere motor?
Plaats een reactie
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs