Oog voor chique dochter

Lancia Delta Concept
Afgelopen week was ik op de A10 getuige van een ongebruikelijk tafereel; Voor mij ontwaarde ik een Lancia Thesis, op zich al geen alledaags beeld. Maar dat die werd ingehaald door een andere Thesis, is wel héél uitzonderlijk. Twee Thesi gevangen in één beeld; dat is waarschijnlijk een uniek moment. Lancia heeft sinds 2002 maar 300 exemplaren van z'n vlaggenschip aan de man weten te brengen, dus als je er slechts één tegenkomt, baart dat al opzien. Wel jammer dat het model zo exclusief is gebleven, want net als de Citroën C6 fleurt-ie door z'n non-conformistisch getekende koets z'n segment lekker op. Een verademing tussen alle 5-series, E-klasses en A6'en. Niet dat er iets mis is met dit Duitse trio, hun populariteit onder zakelijke rijders bewijst het tegendeel. Maar van een zekere overkill aan deze auto's is toch wel sprake, en dan doet een opvallend anders gestileerde auto verfrissend aan. Maar dat de Lancia de hedendaagse designtradities met voeten treedt, staat ook z'n succes in de weg. En succes is iets waar het Italiaanse merk om zit te springen. Maar moeder Fiat heeft weinig oog gehad voor haar Chique dochter. De afgelopen jaren verschenen mondjesmaat studies voor een model dat de Lancia-kleuren in de compacte middenklasse zou kunnen verdedigen. Helaas, een opvolger voor de in 2000 uit productie genomen Delta is er nooit gekomen. En juist zo'n volumemodel heeft Lancia keihard nodig om te overleven. Alleen de Ypsilon kent enige belangstelling, maar de Musa, de Phedra en de Thesis leiden een kwijnend bestaan. Dat Fiat Lancia in 2004 uiteindelijk de das wilde omdoen, kwam gezien het gemodder van het merk nauwelijks meer als een verrassing. Fiat lijkt echter op z'n schreden terug te keren en wil Lancia nieuw leven inblazen. De onthulling van de Delta HPE conceptcar wijst althans in die richting. Het model dat geïnspireerd is op de Beta HPE, een sportieve hatch van Lancia uit de jaren zeventig, ziet er aardig productierijp uit. Het ontwerp oogt harmonieus; geen moeilijk getekende neus of achterzijde, ditmaal. In 2008 moet-ie rijden. En opboksen tegen onder andere de BMW 1-serie en de Volvo C30. Het is te hopen voor de Italianen dat het nu werkelijk zo ver komt, en niet blijft bij slechts een voorproefje van een model dat het daglicht nooit zal zien, zoals dat bij Lancia te vaak het geval is geweest.   

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.