Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Oog voor chique dochter

29
Lancia HPE conceptcar
  • Maurice de Bouvere
  • Weblogs
21 februari 2007 om 16:27
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Afgelopen week was ik op de A10 getuige van een ongebruikelijk tafereel; Voor mij ontwaarde ik een Lancia Thesis, op zich al geen alledaags beeld. Maar dat die werd ingehaald door een andere Thesis, is wel héél uitzonderlijk. Twee Thesi gevangen in één beeld; dat is waarschijnlijk een uniek moment. Lancia heeft sinds 2002 maar 300 exemplaren van z'n vlaggenschip aan de man weten te brengen, dus als je er slechts één tegenkomt, baart dat al opzien. Wel jammer dat het model zo exclusief is gebleven, want net als de Citroën C6 fleurt-ie door z'n non-conformistisch getekende koets z'n segment lekker op. Een verademing tussen alle 5-series, E-klasses en A6'en. Niet dat er iets mis is met dit Duitse trio, hun populariteit onder zakelijke rijders bewijst het tegendeel. Maar van een zekere overkill aan deze auto's is toch wel sprake, en dan doet een opvallend anders gestileerde auto verfrissend aan. Maar dat de Lancia de hedendaagse designtradities met voeten treedt, staat ook z'n succes in de weg. En succes is iets waar het Italiaanse merk om zit te springen. Maar moeder Fiat heeft weinig oog gehad voor haar Chique dochter. De afgelopen jaren verschenen mondjesmaat studies voor een model dat de Lancia-kleuren in de compacte middenklasse zou kunnen verdedigen. Helaas, een opvolger voor de in 2000 uit productie genomen Delta is er nooit gekomen. En juist zo'n volumemodel heeft Lancia keihard nodig om te overleven. Alleen de Ypsilon kent enige belangstelling, maar de Musa, de Phedra en de Thesis leiden een kwijnend bestaan. Dat Fiat Lancia in 2004 uiteindelijk de das wilde omdoen, kwam gezien het gemodder van het merk nauwelijks meer als een verrassing. Fiat lijkt echter op z'n schreden terug te keren en wil Lancia nieuw leven inblazen. De onthulling van de Delta HPE conceptcar wijst althans in die richting. Het model dat geïnspireerd is op de Beta HPE, een sportieve hatch van Lancia uit de jaren zeventig, ziet er aardig productierijp uit. Het ontwerp oogt harmonieus; geen moeilijk getekende neus of achterzijde, ditmaal. In 2008 moet-ie rijden. En opboksen tegen onder andere de BMW 1-serie en de Volvo C30. Het is te hopen voor de Italianen dat het nu werkelijk zo ver komt, en niet blijft bij slechts een voorproefje van een model dat het daglicht nooit zal zien, zoals dat bij Lancia te vaak het geval is geweest.   
29 Bekijk reacties

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden