AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Onterecht vergeten
22
Collega Luc werd onlangs aangenaam verrast door de BMW 120d Coupé, die binnenkort schittert in een dubbeltest. We hebben voor dit vergelijk een ouwe getrouwe van stal gehaald: de Alfa GT. Tot onze niet geringe verbazing kreeg de auto begin dit jaar een subtiele facelift. Dat terwijl Alfa Romeo inmiddels de schitterende Brera heeft toegevoegd aan het modellengamma. Merkwaardig om dan de GT te handhaven. Die heeft als basis de van het toneel verdwenen 156, de Brera stamt af van de 159. Maar nu we de Italiaanse coupé onlangs weer in de redactiegarage mochten begroeten, zijn we toch blij dat Alfa zich er nog niet van ontdaan heeft, ten gunste van moderner spul. Want de GT rijdt nog altijd fijn; fijner dan de Brera, die weliswaar wonderschoon gelijnd is, maar zwaarder aanvoelt en minder alert reageert. Zeker met het Q2-systeem, een Torsendifferentieel waarmee Italianen met een voorwielaandrijver de bochtstabiliteit van een vierwielaangedreven auto trachten te benaderen, maakt de GT indruk, en verwijst hij de Brera toch echt naar het tweede plan. Knap van een model dat in de basis al zo'n negen jaar meegaat. En z'n fysiek is nog altijd bekoorlijk. We waren de GT al een beetje vergeten, en ervoeren hoe onterecht dat was.