Onbegrensd hardrijden

CLK AMG DTM
In Duitsland mag je op sommige delen van de Autobahn nog net zo hard rijden als je auto kan. Maar belangrijke fabrikanten als Mercedes, BMW en Audi hebben besloten tot een vrijwillige snelheidsbeperking. Hun modellen lopen nooit harden dan 250 kilometer per uur. Ook al zouden ze dat makkelijk kunnen. Sportwagenfabrikant Porsche doet aan die zelf opgelegde snelheidsbeperking niet mee. Porsches worden niet begrensd en lopen soms zelfs meer dan 300. Dat is bezitters van potente Mercedesen, BMW's en Audi's een doorn in het oog. Het kan immers gebeuren dat modellen van deze merken, uitgerust met krachtige V8 of zelfs V12 motoren, zomaar worden ingehaald door Porsches met een zescilinder boxermotor. Dat vinden de rijders van de begrensde auto's onrechtvaardig en daardoor is er discussie ontstaan over de vraag of de zelfopgelegde snelheidslimiet niet beter maar helemaal overboord kan worden gegooid. Bezitters van wagens die zich suf ergeren omdat ze in hun bolides, die potentieel veel sneller kunnen dan 250, voorbijgereden worden door auto's zonder snelheidsbegrenzing kunnen overigens terecht bij tuners die met een andere chip de weg naar een hogere top open leggen.
Maar waar gaat dit nu eigenlijk over? Het lijkt wel of mensen die zich peperdure automobielen kunnen veroorloven, vinden dat ze het recht hebben om zo hard te rijden als de techniek mogelijk maakt. En dat terwijl je bijna nergens harder dan 130 mag en je zelfs in Duitsland maar weinig mogelijkheden hebt om na te gaan of je auto echt zo hard kan als in de technische gegevens vermeld staat. Nee, de openbare weg is geen racebaan. Wie beslist de uiterste grenzen van het kunnen van z'n wagen wil opzoeken moet dat maar op een circuit doen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.