Niet bang voor de Chinezen

Chery QQ6
De autowereld siddert op zijn grondvesten. Nadat de Europese en Amerikaanse merken een paar decennia geleden een zware slag kregen door de opkomst van Japanse merken en nu de Koreanen marktaandeel afsnoepen, is het binnenkort de beurt aan de Chinezen. Volgens de marktanalisten kunnen die voor een habbekrats een leuke auto op de weg zetten en moet de gevestigde orde op zijn tellen passen. Geplande datum van de Chinese invasie: elk moment. Chinese auto's houden de gemoederen hier in elk geval flink bezig. 'Autosupermarkt' Cardoen staat op het punt te starten met import en sinds vandaag is in Nederland een uitgebreide internetsite over Chinese auto's in de lucht.
Ik ben niet zo bang voor de Chinezen. Wat ik tot nu toe heb gezien van Chinese auto's is niet erg indrukwekkend. De modelletjes zijn op z'n zachtst gezegd nogal apart, de materialen tamelijk inferieur en de botsveiligheid... nou ja, daar is ook al het nodige om te doen geweest.
Het laatste nieuws uit China is dit nieuwe model van Chery, een merk dat stevig op het vinkentouw zit voor een plek op de Europese en Amerikaanse markt. Dit gedrochtje heet QQ5 en moet vanaf augustus de Chinese markt veroveren. Chery heet zo, omdat het dan lekker veel op Chevy lijkt. Eerder zijn ze in het nieuws geweest omdat hun QQ, die overigens voortaan als QQ3 door het leven gaat, een kopie is van de Chevolet Matiz. Moet de gevestigde orde daar nou zo angstig voor zijn?
Begrijp me niet verkeerd, de Chinezen zijn zich rap aan het ontwikkelen en de auto's die daar vandaan komen zijn niet allemaal kommer en kwel. Voordat de Chinezen hun auto's op het niveau hebben dat de Europese consument ze te pruimen vindt, hebben gevestigde fabrikanten nog tijd zat om hun verdediging in stelling te brengen. Wie zich dan nog laat verrassen door de Chinese invasie, heeft het verkeerd aangepakt.

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.