Neem de busbaan!

Lijnbus Connexxion
Vorige week woensdag en donderdag stond Nederland zwaarder vast dan anders al het geval is. Reden: de buschauffeurs staakten. Nou vind ik sowieso dat iedereen, die zijn eigen onmacht een fatsoenlijk loon te bedingen afreageert op buitenstaanders, een schop onder zijn hol met een puntschoen verdient, maar daar wil ik het nu even niet over hebben. Wat ik wel even wil aanstippen is dat hieruit wederom het gebrek aan slagvaardigheid van onze overheid blijkt. En niet alleen omdat ze niet in staat blijken te voorkomen dat een stelletje werkschuwen het land ontwricht, maar vooral dat ze de zo simpele oplossing laten liggen.
Heel Nederland ligt namelijk vol met busbanen; prachtige stukken asfalt die leeg liggen te wachten op af en toe zo'n gesubsidieerde bus. Wíj betalen ze, zíj gebruiken ze. Maar als die bussen dan toch stil staan, open de busbanen dat voor auto's. File opgelost. Dat idee schoot meteen door mijn hoofd toen ik afgelopen woensdag muurvast bij Muiderberg naar die lege busbaan zat te staren. En dat zullen vast vele anderen met mij hebben gedacht. Dus waarom kan dat ministerie van files en knelpunten daar niet op komen? Moet dat ook weer vier jaar duren?
Enfin, waarom doen we het gewoon niet lekker zelf? Als die lamlullen weer staken en jij staat vast: pak die busbaan! Om die bussluis kun je best heen met een gemiddelde bodemspeling, of misschien moeten we er een bak grind in storten? En als blijkt dat, wanneer dit massaal gebeurt, de files minder zijn dan wanneer de bussen wél rijden, kunnen we besluiten de busbanen voor de auto's te reserveren en die bussen helemaal afschaffen. Kunnen de chauffeurs worden omgeschoold naar een vak dat wel fatsoenlijk betaalt. Maar, heren, wel nog even een kleine cursus omgangsvormen volgen.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.