Milieubelasting zonder alternatief

Het elektriciteitsnet van de toekomst (foto: Kema)
De economieremmende dieselaccijns waar we sinds vandaag van kunnen genieten, is onder het mom van 'het milieu' gepresenteerd. De maatregel moet automobilisten in milieuvriendelijker auto's drijven. Maar wat is dat milieuvriendelijke alternatief dan?
De groene visionairs denken het allemaal prima te weten: Nederland rijdt over een aantal jaar in een plug-in elektrische auto. Lekker zoemend richting het werk en dan 's avonds de auto aan het stopcontact hangen. In een klap het milieuprobleem opgelost, juichen ze. Leve de 'zero-emission-vehicles'!
Of toch niet? Nog los van het feit dat de energie uit het stopcontact ook in een of andere vervuilende centrale moet worden geproduceerd, is er nog een veel groter probleem: het elektriciteitsnet. Een medewerkster van Kema vertelde vorige week op een symposium dat een massale overstap op elektrische auto's momenteel een illusie is. Het huidige elektriciteitsnet is er namelijk helemaal niet op berekend dat mensen om 18 uur massaal hun auto aan een lader hangen. Bovendien zijn de stopcontacten bij mensen thuis niet in staat om een auto snel volledig op te laden. Daarvoor zijn heel veel snellaadstations nodig, en ziet u die al? Precies...
Verder moet er een intelligent laadsysteem komen waarin auto's communiceren met het elektriciteitsnetwerk zodat er geen extreme pieken in het netwerk komen. Daar moet dan ook een betaalsysteem bij inbegrepen zitten, want veel auto's zullen dus op meerdere plekken worden opgeladen.
Zoals altijd is het met de milieuvriendelijke oplossingen niet zo eenvoudig als het lijkt. We kunnen ons de komende tijd dus nog  lekker druk maken over die belachelijke accijnzen, want de marktintroductie van de elektrische auto laat nog wel even op zich wachten!

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.