Marketing leidt ratio om de tuin

Opel Ascona B, J, 1975-1981
Er was een tijd dat, als je bij de aankoop van een nieuwe auto geld wilde besparen, je koos voor de driedeursversie. Daarvoor vroeg de dealer een aanzienlijk lager bedrag dan voor een vier- of vijfdeursvariant van het gewenste model. Tegenwoordig gaat het er anders aan toe. Het woord driedeurs wordt door vrijwel niemand meer in de mond genomen. Liever spreken fabrikanten heden ten dage van een coupé. Een giller was destijds de driedeurs compacte middenklasser Xsara die door Citroën zonder blikken of blozen coupé werd genoemd. Maar wij autokopers brouwen producenten graag na. Natuurlijk, want coupé klinkt toch stukken exotischer dan driedeurs. Echter, een hatch of sedan waarvan de achterzijde van het dak afgevlakt is en waaruit twee portieren zijn weggenomen is niets meer of minder dan dat. Kijk naar de 3-serie coupé van BMW of de 1-serie met kont, die onlangs in AutoWeek ten strijde trok tegen de Alfa GT. De Italianen hebben overigens wél veel werk gemaakt van hun coupé, die er niet uitziet als een sedan minus twee deuren; de 156 die als basis heeft gediend voor de GT is er niet direct in te herkennen. Dat geldt in mindere mate ook voor de Brera, die de 159 als stamvader heeft. Audi heeft met de A5 een fraaie coupévariant neergezet van de nieuwe A4 waarmee de coupé veel componenten deelt. Dat autoproducenten zich laten verleiden tot het maken van meer coupés, is niet verwonderlijk; het segment mag zich immers in een toenemende populariteit verheugen. En dat terwijl je je slechts met de grootste moeite achter in een coupé kunt wurmen, en eenmaal gezeten op de achterbank nauwelijks hoofd- en beenruimte ervaart. Soms is de ruimte in de kofferbak evenmin om over naar huis te schrijven. Nee, erg praktisch is een coupé niet. Toch is menigeen bereid er meer voor te betalen dan voor een vierdeursversie of een alternatief met vijf deuren. Marketing weet de ratio weer eens op fabuleuze wijze om de tuin te leiden.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens