Liever minder kilo's dan meer pk's

KTM X-Bow
Naast de automobiele groentrend is er de laatste jaren een onvoorstelbare pk-wedloop geweest. Niet alleen in het supercar-segment, waar de Bugatti Veyron met z'n 1.001 pk's de kroon spant, maar eigenlijk in alle geledingen. Zo is voor een hot-hatch 200 pk tegenwoordig het absolute minimum; de net geïntroduceerde Dodge Caliber SRT4 heeft er zelfs al 295 stuks op de voorwielen. Dat hij die niet fatsoenlijk kwijt kan, is van ondergeschikt belang voor de Amerikaanse fabrikant. More is better, lijkt het motto te zijn. Als het maar hard rechtuit kan.
Wat te denken van de huidige generatie powersedans? Verleden week testten we voor ons zusterblad GTO (editie 3) de BMW M3 sedan, de Mercedes C 63 AMG en de Lexus IS F. Drie keer dik 400 pk in die middenklassers, ongelofelijk. Dat was een paar jaar geleden nog voorbehouden aan de Ferrari's en Aston Martins van deze wereld.
Natuurlijk is het een kick om met dit soort vermogens te spelen. Om het rechterpedaal te vloeren, de motor richting toerenbegrenzer te janken en die enorme krachtsexplosie als een vloedgolf over je heen laten komen. Toch vind ik de ontwikkelingen volkomen de verkeerde kant op gaan. Want hand in hand met de vermogens nemen ook de wagengewichten toe, die zuchten onder de wensen van de veeleisende automobilist. Vijftienhonderd kilo is tegenwoordig al licht, het voornoemde trio gaat daar dik overheen.
De steeds maar verbeterende ondersteltechniek en dito (sport)banden plus remmen verdoezelen dat overtollige vet in veel gevallen, maar dat doet niets af aan de natuurkundige wetten. Hoe lichter een auto, des te gemakkelijker die de hoek om gaat, zo simpel is het. En hoe minder die verbruikt en uitstoot, maar dat terzijde.
Een prachtig voorbeeld hiervan werd afgelopen weekeinde geleverd door KTM. Ter voorbereiding op de productiestart van deze zomer heeft de Oostenrijkse fabrikant twee X-Bows ingeschreven in het Europese GT4-kampioenschap. De van een viercilinder Audi-TFSI voorziene lichtgewichten finishten bij de primeur op Silverstone als vijfde en zesde, vóór onder meer vier Aston Martins N24 en een Corvette C6, die vier cilinders en een hele bak vermogen méér hebben.
Ik zou zeggen: autoindustrie, wakker worden!

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.