Langzaam
Langzame auto's sterven uit. Vind ze eens, de slakken die met pijn en moeite 140 halen en minstens 20 seconden nemen voor de gang van nul naar honderd. Auto's waarvan je vroeger zei: niet vooruit te branden. We blieven ze niet meer, bedacht ik me, toen ik in Norg zo'n pruttelende boeren-Benz zag optrekken met de voortvarendheid die je, zoals De Man Die Nog Meer Rookt Dan Ik zo treffend pleegt te zeggen, niet met een stopwatch maar met een kalender meet. Alle diesels hebben turbo's, de kleintjes mobiliseren minstens 60 tot 70 pk. Twintig jaar geleden vond je een auto snel als hij 180 haalde. Nu doet de saaiste middenklasser zorgeloos 220.
Naar authentieke slome duikelaars wordt het lang zoeken. Redelijk langzaam is het eeneiige trio eenliters (Citroën C1 1.0, Peugeot 107 en Toyota Aygo) met een acceleratie van 0 naar 100 in een kleine 14 seconden en een top die onder de 160 blijft. Het blijven respectabele cijfers; alleen 911-rijders en Alpengangers zullen zich in zo'n blikje ondergemotoriseerd voelen. In dezelfde snelheidsregionen bewegen zich andere budget-instappers als de lichtste Dacia Sandero, de Ford Ka 1.2 Limited, de Hyundai i10 en de Kia Picanto, de Opel Agila 1.0 en de Suzuki Alto 1.0. Lethargischer zijn de Skoda Fabia 1.2 Go (155, 16,5 sec) en de VW Fox 1.2 (153 km/u, 15,9 seconden). Enfin, het is te doen. Echt zorgwekkend zijn op de vaderlandse markt maar drie gevallen: de Smart fortwo coupé MHD base 45kW (145 km/u, 16,8 sec.), de Landrover Defender 110 (132 km/u, 15,8 sec.) en de elektrische Citroën C-Zero (130 km/u, 16 sec.).
Of je van die futloosheid in het verkeer echt last hebt is een tweede. Zoals Skoda lang geleden in een onbetaalbaar goede advertentie claimde: in de file zijn we allemaal even snel. Vermogen is de compensatie voor dat leed. Hoe langzamer we worden, des te sneller willen we ons voelen. Die loeisterke zakendiesels van vandaag zijn doekjes voor het bloeden. Pas als de Fox-rijder een sta-in-de-weg wordt weet je dat we een regering hebben die de naam verdient. Want dan rijdt Nederland weer door.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.