
Test: Mercedes-Benz GLC - Je ziet het niet, maar alles is nieuw
Voor Mercedes-Benz is de nieuwe GLC een belangrijke auto. In onze test lees je alles over...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Nu iedereen denkt dat de dagen van de verbrandingsmotor zijn geteld, hoor ik steeds meer autoliefhebbers hun laatste Foute Autowensen uitspreken. Nog één keer een vette achtcilinder en nog één keer een dikke diesel, voor we allemaal schoon maar zielloos aan de laadpaal hangen..
Die laatste-keer-auto, zoals ik hem noem, is een wanhoopsmantra in mijn autofielennetwerk. Sluipenderwijs heeft zich in onze zielen de overtuiging vastgezet dat we het binnen een paar jaar kunnen schudden. De laatste-keer-auto is de laatste, vlammende daad van opstandigheid tegen het oprukkende stekkermonster. Zo maken we onszelf tot lijdend voorwerp van een self-fulfilling prophecy: je denkt dat iets gebeurt, dus gebeurt het. En het gebeurt ook, uiteindelijk. Maar hoe hard gaat het echt?
Ik ga ons lekker hypocriet een beetje moed inpraten.
Hoezeer ik de komst van elektrisch rijden ook toejuich, het begint te dagen dat de elektro-hysterie misschien iets te ver voor de fanfare uit loopt. Wij overschatten systematisch het transitietempo. In Noorwegen gaat het snel. Daar kunnen en willen ze met onbeperkte middelen en nauwelijks inwoners alles op alles zetten. De Chinezen gaan hard, maar die hebben geen last van democratie. Hier slingeren politici vooral stoere intentieverklaringen zonder strategisch fundament de ether in. Emissievrije wagenparken in 2030? Als ze goed zien, snappen ze dat dit met 500 miljoen EU-burgers een lang verhaal gaat worden. Productiecapaciteit is één ding, de stand der techniek vers twee. De elektrische auto, het wordt in de hype gemakkelijk vergeten, is een concept in de pioniersfase. Ze mogen structureel te laat zijn, het is niet gek dat de Duitse autoconcerns zoveel tijd nemen voor hun long range-EV's. Ze willen het in één keer goed doen en dat blijkt allemaal niet zo simpel als we dachten.
De vertraagde komst van betaalbare auto's met Tesla-actieradius remt op korte termijn een substantiële groei van de Europese EV-markt. Terwijl enerzijds bestaande leveranciers door logistieke problemen niet aan de toenemende vraag kunnen voldoen, besluiten anderzijds veel consumenten de kat uit de boom te kijken – ik ben er een van. Het zou mij niks verbazen als we pas na 2020 stapsgewijs uit die impasse raken. En dan nog.
In de scenario's van alle grote fabrikanten heeft ook in 2025 minstens driekwart van de auto's een verbrandingsmotor. In absolute getallen uitgedrukt is het aantal elektrische auto's op de weg vooralsnog minimaal.
Ik, petrolhead én EV-enthousiast, zag 2017 als het doorbraakjaar voor de elektrische auto. De Ampera kwam, de Tesla Model 3 werd gelanceerd.
En nu?
De Ampera? Niet te koop. De Model 3? Het duurt en duurt, hij kan de nagel aan Musks doodkist worden. De Ioniq EV? Lange levertijden. Intussen loopt het gros van de verkochte auto's als altijd op diesel en benzine. Allemaal staan ze over tien jaar nog piekfijn bij. Wat doen we dan? Ze verbieden?
Kortom: voorlopig staan we gezellig bij de pomp, waar die schone downsize-viercilinders trouwens vaker tanken dan de BMW 640i GT x-drive die ik deze week met een kwaad maar blij geweten rijd. Drieliter zescilinder turbo, 340 pk, 1800 kilo – en hij loopt makkelijk 1 op 11. Met de Volvo XC60 T5 – vier pitten, 254 pk, 1700 kilo – moest ik op mijn tenen staan om 1 op 10 te halen. Tel uit je winst.
Een vriend kocht vorige week de ultieme laatste-keer-auto: een oogverblindende rode Volvo 850 R Estate. Een jaar geleden had ik hem gevraagd: zou je dat nou wel doen? Nu dacht ik: slecht voorbeeld doet goed volgen! Voor de door stadsbesturen uitgekotste vijf- of zescilinderdiesels pas ik. Maar een fijne BMW-Benziner, ik heb er wel oren naar. Mijn bloedgeil klinkende Passat VR6 blijft lekker mijn daily driver en de volgende, vrees ik, zal weer een zescilinder zijn. We hebben nog wel even, mannen.
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.
Voor Mercedes-Benz is de nieuwe GLC een belangrijke auto. In onze test lees je alles over...
Dit is hoe de Mini Clubman - die binnenkort verdwijnt - van vier, via vijf, naar zes deuren...
Hebben de 145.000 Nederlanders die nieuw een Toyota Aygo kochten een zuinige auto of leek...
Nio timmert lekker aan de weg in Europa. Na de ET7 maken we kennis met de Nio EL7. Dat is...
In 2007 kwam de nieuwe Fiat 500 op de markt. Ruim vijftien jaar later kunnen we de balans...
Autodesigner Niels van Roij neemt met de BYD Han ook algemene Chinese autodesigntrends onder...
De Lynk & Co 01 is razendpopulair in Nederland, net als zijn platformgenoot Volvo XC40. Wat...
Duitsland en de Europese Commissie zijn het eens geworden. Na 2035 mogen nog auto's worden...
Alle informatie over private lease, de voordelen van private lease en de nadelen inclusief...
Wil je Volkswagen Golf VII GTI als occasion? Alles wat je moet weten over een gebruikte Golf...
Mercedes ontwierp voor het project Auto 2000 een S-klasse die er uitzag als een soort shooting...
De basisversie van de Toyota Corolla Touring Sports is niet goedkoop, maar wat krijg je precies...
Wie rekent rijdt Skoda, zeggen ze wel eens. Is een verstandige stationwagon als de Skoda Fabia...
Ik snap waarom de gemeente haast maakt. Die vreest een waterbedeffect. Eén wijk noordelijker...