Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Is CO2 de juiste maat?

De Volkswagen Lupo 3L
  • Weblogs
30 november 2007 om 14:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In Europa woedt een verhitte strijd - de toekomst van de Europese autoindustrie staat op het spel - rondom nieuwe Europese targets voor de CO2-uitstoot per gereden kilometer. Niet verbazingwekkend, aangezien tegenwoordig zo ongeveer alles wat een mens kan of wil doen aan CO2 wordt gerelateerd. Maar wat is er eigenlijk mis met onze goede oude kilometers per liter? Ultrazuinige VW Lupo 3L TDI Al decennia wordt er - Europa voorop - keihard gewerkt aan steeds energiezuiniger auto's. Niets nieuws onder de zon! Jaren voor de klimaathype aanzwol, lanceerde VW trots het 'dreiliterauto', een ultrazuinige VW Lupo 3L TDI. Op de website van het gerenommeerde Duitse dagblad Die Zeit vindt je een schitterend verhaal over deze auto die ontstond ten tijde van de rood-groene coalitie en die ook met deze politieke constellatie weer ten onder ging. Verzichtsfahrzeug
De Duitse taal bezit fraaie woorden voor alles wat met auto's te maken heeft. Rondom de geflopte drieliterauto duikt steeds het woord 'Verzichtsfahrzeug' op. Kennelijk is het een soort scheldwoord dat de auto die ermee aangeduidt wordt een snelle gang richting schroothoop van de geschiedenis voorspelt. De Lupo 3L TDI had geen airco en geen electrische ramen. Want dan was het gewoon een 4L geworden. Hebben wij Calvinistische Nederlanders minder moeite met die term, die letterlijk vertaald zo iets als "auto-met-minder" betekent? Kunnen wij eerder dan de Duitsers afstand doen van de "Genussfahrzeuge"? Moralistisch   Het ziet ernaar uit dat Calvijn de komende jaren aan zet is. De Europese Unie broedt op draconische normen voor de CO2-uitstoot per kilometer. Volgen dit opiniestuk in de Detroit News zou het de doodsteek kunnen beteken voor de Europese producenten van luxe-auto's zoals Jaguar, BMW en Mercedes. CO2 trekt de integere dicussie over energiezuinigheid een vervelende moralistische kant op. Vrije keuze
Kilometers per liter, liters per kilometer of ook kWh/km stellen mij voor een open en vrije keuze: Wil ik besparen op mijn benzineuitgaven? Wil ik eraan bijdragen dat de olievoorraden minder snel opraken? Of wil ik gewoon een grote auto? Wil ik een rallye winnen? Een snelheidsrecord vestigen of met een paardentrailer rondrijden? Allemaal legitieme keuzes zonder opgeheven vingertje. Nog 20 jaar geduld  CO2 is de toverformule van de bekeerden, van de mensen die niet meer kunnen en willen afwachten totdat de wetenschap uitsluitsel geeft over de belangwekkende vragen over het verband tussen CO2 en klimaat. Het zijn de volgers van de tovenaarsleerling Al Gore, die al weten wat niet eens waar is: dat CO2 de grootste vervuiling allertijden representeert. Welnu, in de letterlijke zin van het woord is CO2 allerminst "vuil": het is schoon, kleurloos, reukloos, doet geen vlieg kwaad en laat planten en bomen sneller groeien. Wat er ook wordt geroepen, het is nog niet bewezen dat door mensen uitgestoten CO2  bijdraagt aan een warmer klimaat. Het zou kunnen, het zou ook niet kunnen. Nog 20 jaar geduld aub!
Praktische niet-moralistische maat
Ondertussen is het van harte toe te juichen, dat de innovatie in de autoindustrie hoogtijdagen viert. Laat de hybrides, biofuel, waterstof aan de pomp en wat dies meer zij maar komen. Onze goede oude kilometers per liter, de internationale liters per 100 kilometer of miles per gallon, lijken nog steeds een nuttige niet-moralistische maat (die ook eenvoudig correleert met kg CO2/km). Waterstofverbruik en biofuel verbruik wil je eigenlijk ook gewoon in liters weten, want je staat straks toch weer te tanken. Voor electrische auto's die je oplaadt met een stekker in de muur of nog mooier - zonneauto's - lijkt kWh/km de aangewezen praktische maat. Boycotten?  Moeten we ondertussen het meten in CO2/km boycotten of doodzwijgen? Nee hoor, sommige dingen zijn zoals ze zijn. Het is de tijdgeest. Het is een maat die wel degelijk een indicatie geeft voor energiezuinigheid - hoewel je weer niet meerekent hoeveel CO2 er wordt  uitgestoten tijdens het productieproces. Dat de mondiale politiek en de Europese Unie zo sterk meegaan in de CO2-hype is een bedenkelijke zaak, maar for the time being moeten we ermee (leren) leven.
Plaats een reactie

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden