Instapmercedes
Als er in de auto-industrie één fenomeen is waar ik niets van snap, dan is 't het bestaan van instapmodellen in de topklasse. Een instap-Astra of een instap-Golf, daar kan ik nog bij. Wie voor niet veel geld patent wil rijden, gaat qua uitrusting en motorinhoud gewoon een trapje lager. Met een een-punt-vier benzine of een budgetdiesel kom je in Nederland ook best vooruit.
Maar een instap-SL? Op deze site lees ik dat Mercedes voornemens is de gerenoveerde CLS en SL te gaan leveren met een basismotor. Het woord alleen al. Je zou zeggen: joh, waar zeur je over? Die 231 pk sterke zescilinder maakt de CLS wel 245 km/u snel en ook de acceleratie van nul naar honderd in 7,7 seconden valt niet tegen. Mijn bezwaar is dat het hoogstwaarschijnlijk papieren waarden zijn. Een snelle auto moet niet alleen qua cijfers snel zijn maar ook echt zo voelen. En ik betwijfel zeer of deze motor dat gevoel gaat opwekken.
Beide auto's ken ik goed. Het zijn heerlijke machines, en zware krengen. De laatste SL die ik reed was de 350 met 272 pk en ik vond hem qua weggedrag superieur – maar zwaarlijvig. Eigenlijk snapte ik niks van die auto, in die zin dat ik minstens honderd paarden miste. Ik bedoel: als je een SL wilt, dan ga je toch all the way? Dan wil je toch een motor die recht doet aan de kwaliteiten van de auto? En staat je budget geen V8 toe, dan koop je als sportieve jongen toch iets anders? Keus te over. De SL350 kost nu rond de 120. Voor hetzelfde geld heb je een overheerlijke 911 Carrera 4.
Zit je ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang. Maar wel echt eerste rang.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.