Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ik kocht een Lexus SC430

48
Ik kocht een Lexus SC430
Ik kocht een Lexus SC430Ik kocht een Lexus SC430Ik kocht een Lexus SC430Na diesel en LPG is dit even wennen...Ik kocht een Lexus SC430Ik kocht een Lexus SC430Ik kocht een Lexus SC430
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Weblogs
25 september 2017 om 18:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Sommigen hebben 'm al opgemerkt op foto 2 van de 'In het wild' die onlangs op deze site verscheen: mijn knalrode Lexus SC430. Na de (bijna) even rode 3-serie was het tijd voor deel twee van 'project vlootvervanging'. Daarbij zouden de Rover 75 en Mazda 3 plaatsmaken voor eerdergenoemde LPG-BMW én een auto waarbij de kilometerprijs wat minder van belang zou zijn. Die heb ik in alle mogelijke hoeken gezocht. De aantrekkingskracht van een grote, luxe sedan is na de Rover en de E38-7-serie alleen maar sterker geworden, maar tegelijkertijd steekt het verlangen naar (weer) een cabriolet te pas en te onpas de kop op.

Met een beetje goede wil kun je zeggen dat de Lexus de toplimousine en de open automobiel in zich verenigt. Een hard klapdak, een uiterst smeuïge V8 en alle luxe die vijftien jaar geleden denkbaar was geven 'm in dichte toestand de reiskwaliteiten van een GS430, terwijl het wegklappen van het dak onder zonnige omstandigheden voor een geweldige aanvulling zorgt. Naast fijn is zo'n SC natuurlijk ook een beetje raar, vooral omdat veel mensen 'm hondslelijk vinden en de auto door de heren van Top Gear tot 'Worst car in the history of the world' werd gebombardeerd. Het maakt de ietwat Amerikaans aandoende Japanner voor mij alleen maar aantrekkelijker. De Lexus is simpelweg niet de voor de hand liggende keuze, wat van een SL of 6-serie niet gezegd kan worden.

Deze overweging heeft me er al eerder toe gebracht om een vluchtige blik op de prijzen van gebruikte SC430's te werpen, maar helaas: binnen mijn streng gehandhaafde budget is de Japanner doorgaans niet te vinden. Op het hoogtepunt van een zoektocht die steeds meer ziekelijke trekjes kreeg, trof ik op Mobile.de echter een interessant exemplaar aan. Argument 1: de prijs. Deze SC430 was met afstand de goedkoopste die ik ooit had gezien. Argument 2: rood.

De reden van die gunstige prijsstelling werd echter ook meteen duidelijk. Waar SC's vaak 'mooiweerauto's' voor erbij zijn, zag het rode exemplaar niet minder dan 338.000 km onder z'n discutabele wielen doorglijden. Gewapend met de gedachte dat een knalrode, loodzware Japanse cabriolet met een benzine-V8 en een astronomische kilometerstand wellicht de minst courante auto van Europa is, besloten vriend Johan en ik een blik over de grens te werpen. Een redelijk succesvolle onderhandelpoging, tweemaal drie uur rijden en een week twijfelen later besloot ik de gok te nemen, maar met zeer gemengde gevoelens. Nog nooit vond ik de aanschaf van een auto zo eng. De rode Lexus mag dan de goedkoopste in z'n soort zijn, het is nog altijd de duurste auto die ik ooit voor mezelf heb gekocht. Tel de hoge kilometerstand en de grenzeloze complexiteit van het model erbij op, en je snapt dat enige twijfel mij tot ver na de aanschaf bleef achtervolgen.

Natuurlijk kon ik een brede grijns op de terugweg evengoed niet onderdrukken, want wát een magistraal apparaat is dit. De V8 kan nagenoeg alle omstandigheden op z'n sloffen aan, het interieur is oase van leer en Japans nephout en het zachte gemurmel op de achtergrond verveelt nooit. Ik voel me de koning te rijk in mijn 'nieuwe' top-Japanner. Althans, totdat ik een blik op het instrumentarium werp en daar het permanent brandende motorlampje ontwaar. Hoe dat zit, kan ik hopelijk binnenkort vertellen…

Jan Lemkes

Jan Lemkes

Autojournalist

Jan studeerde met enige moeite af in de communicatie maar houdt zich sindsdien vooral bezig met auto's. Wat in 2012 begon als één enkel dagje per week op de nieuwsredactie, is nu uitgegroeid tot drie dagen 'vast' op nieuws en social media, regelmatig aangevuld met reisverslagen en videoreportages. Behalve aan autonieuws is Jan namelijk verslaafd aan autorijden, reden om z'n dagen op de redactie af te wisselen met werkzaamheden als privé-chauffeur. Zelf verplaatst Jan zich momenteel in een Rover 75, al weet je nooit hoelang dat nog duurt. Hij begon z'n automobiele leven met een hele reeks Japanners van onder meer Daihatsu, Honda en Subaru, maar ook verschillende BMW's 3-serie Cabriolet en zelfs een 7-serie behoren tot zijn persoonlijke autogeschiedenis. Snelheid is nooit een argument bij zo'n aanschaf, uitstraling, comfort en karakter des te meer.

  • Twitter
  • Instagram
48 Bekijk reacties

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Jan LemkesLaatste blogs vanJan Lemkes

  • Autotest
    Test: Kia Sportage

    Test: Kia Sportage

    27
    • 15 september 2018
  • Weblogs
    Een jaar Lexus SC430

    Een jaar Lexus SC430

    47
    • 9 augustus 2018
  • Weblogs
    Snapper Rocks Blue

    Snapper Rocks Blue

    30
    • 22 juli 2018
  • Weblogs
    De Luifel

    De Luifel

    65
    • 14 juli 2018
  • Weblogs
    'Normaal onderhoud'

    'Normaal onderhoud'

    63
    • 26 juni 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden