Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Hou het simpel!

17
Hou het simpel!
Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
11 november 2006 om 18:51
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Wat heb ik laatst weer moeizaam zitten klooien met dat even kostbare als omslachtige RTI-systeem in die toch overheerlijke nieuwe Volvo S80. In de tijd die het kostte om de elektronische routeplanner aan de praat te krijgen, had ik het halve Shell Stratenboek van buiten kunnen leren. Gek eigenlijk. Nog steeds leveren de meeste fabrikanten peperdure navigatiesystemen als fabrieksoptie op het overgrote deel van hun modellen. Dat wil zeggen: mooi ingebouwd in het dashboard. Krijg je waar voor je geld? Als je van toeters en bellen houdt wel. Het ziet er vaak prachtig uit. Vooral zo'n full-screen kleurenscherm geeft cachet aan je auto. Ik begrijp heel goed dat de prestigegevoelige consument voor zoveel visueel spektakel diep in de buidel wil tasten. En dus begrijp ik ook dat bijna alle merken de voorziening blijven leveren. De klant is koning, en omzet is omzet.

Alleen is het zo zinloos. Nog los van het veelvoorkomende gebrek aan bedieningsgemak: voor een fractie van het geld koop je een Tomtom, of een mobiele telefoon met navigatiefunctie. Voor de auto-industrie zijn de ontwikkelingen in die sector nauwelijks bij te benen. Zo'n vast systeem is bij wijze van spreken al achterhaald op het moment dat het op de markt verschijnt. Zelfs als het up-to-date is, zal het in veel gevallen snel verouderen. Lullig: betaal je zo drieduizend euro voor techniek van gisteren.

Bovendien: je wordt er zo moe van. De gunstige uitzonderingen daargelaten valt me op dat de bediening vaak zo nodeloos gecompliceerd is. De dikte van moderne instructieboekjes spreekt boekdelen; de bijbel is er niks bij.

Laat ik het maar toegeven: de autohightech komt me zo langzamerhand de strot uit. Steeds vaker betrap ik me erop dat ik in testauto's nog maar zelden een blik werp op het multifunctionele speelgoed dat aan boord is. MMI, Idrive, Comand? Fantastische techniek, maar wat een gedoe. Ik wil: een fijne motor, een goed onderstel, een adequate thermostaat en niet teveel herrie. De weg vind ik zelf wel. Zo niet, dan heb ik mijn gids gewoon in mijn binnenzak of aan de voorruit; altijd actueel en spotgoedkoop. Dankzij de portable technologie is alles er zoveel eenvoudiger op geworden. Wat moet ik nog met een opgeblazen stereo-installatie en een cd-wisselaar in de auto als een Ipod-ingang, een set behoorlijke luidsprekers en een volumeknop volstaan?

Hou ermee op, jongens. Een auto is geen Playstation. Een auto is om mee te rijden. Keep it simple, graag. Laat Apple en TomTom het vuile werk maar opknappen.

Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
17 Bekijk reacties

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden