AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Hoezo, een slecht jaar voor Ferrari?
Afgelopen week vond in Monaco het Formule One Sponsorship Forum plaats, een conferentie over onder meer sponsoring, promotie, merkvorming en pr binnen de F1. Eén van de sprekers was Giulio Zambeletti. Deze Italiaan zwaait de scepter over de afdeling Brand Development and Partnerships bij Ferrari, en onthulde dat Ferrari's inkomen uit de wereldwijde merchandising en licentiedeals een slordige 700 miljoen dollar bedraagt! Een veelvoud van wat de andere F1-teams aan petjes, t-shirts, koffiemokken, aanstekers, modelauto's en al dat soort dingen verdienen. En dan hebben we de sponsorinkomsten nog niet eens meegeteld. Ik kan me dan ook voorstellen dat ze in Maranello niet echt wakker liggen van de wat mindere sportieve prestaties van afgelopen seizoen. De Italianen hebben alle reden om zich de ballen uit de broek te lachen en naar alles en iedereen een lange neus te trekken. Want ook in de Formule 1 gaat het uiteindelijk maar om één ding, en dat is de poen. Onder de streep is 't gewoon kei- en keiharde business, niks meer, niks minder. Daarbij: met het ijzersterke imago en de eindeloze middelen als die van het merk met het steigerende paard is het een kwestie van tijd voordat ze ook op het circuit weer bovenaan staan. Wat dat betreft spelen de regelveranderingen voor komend seizoen de Scuderia helemaal in de kaart. En kan Michael Schumacher zich op gaan maken voor zijn achtste wereldtitel.
Plaats een reactie