Hoe haal je 't in je hoofd

Chevrolet SS-logo
Sommige stappen van autofabrikanten zijn onnavolgbaar. Zoals het bericht uit Zweden dat Saab heeft besloten om de 9-3 met 280 pk sterke 2.8 V6 turbo ook met voorwielaandrijving gaat leveren. Hadden ze in Trollhättan eindelijk de beschikking over vierwielaandrijving en dan besluiten ze alsnog de sterkste Saab 9-3 zonder XWD aan te bieden. Zou de Saab-rijder dan te veel verknocht zijn aan geklapper uit de voortrein, aan voorbanden die verwoed naar grip zoeken en een auto die naar links en rechts schaatst? Saab-rijders blieven misschien wel helemaal geen vierwielaandrijving en daarbij is het eLSD-differentieel dat Saab aanbiedt wellicht zo goed dat je vierwielaandrijving achterwege kan laten. We moeten maar een keer een Saab 9-3 2.8 V6 turbo met XWD en zonder 4x4 naast elkaar zetten.
En dan is er nog de afkorting van de snelste Chevrolet Camaro. SS staat erop, en is het lang geleden dat die twee letters stonden voor dood en verderf, toch zou ik het als merk niet aandurven om een auto met die naam in Europa op de markt te brengen. Ik weet ook wel dat de afkorting bij Chevrolet in Noord- en Zuid-Amerika heel gebruikelijk is voor potente versies, maar daar hebben de Totenkopfcommando's nooit huis gehouden. Dus GM, misschien dat jullie de Camaro met 422 pk sterke 6.2 V8 nog een andere naam kunnen geven? Jullie hebben nog even de tijd, want de Camaro komt pas ver in 2009, misschien zelfs wel pas in 2010 naar Europa. Bij Abarth gebruiken ze de afkorting overigens ook, maar dan schrijven ze het als EsseEsse en dat stoot minder mensen voor het hoofd.
Ik moet ook iets kwijt over de naam van de nieuwe Lotus. Evora heet -ie. Ik ben wel eens in de Portugese plaats geweest met die naam en kan geen enkele reden bedenken waarom je een 2+2 sportwagen daarnaar zou vernoemen. Maar ja, ze wilden natuurlijk per se een naam die met een e begint, dat bekt wel lekker naast Exige, Elise, Europa en straks opnieuw Esprit. Of ik iets beters weet dan Evora? Noem 'm dan Lotus Eclat of Excel, als je toch oude namen (Europa) voor nieuw modellen wilt gebruiken. 
En dan is er nog de tournee die Renault maakt met de nieuwe Kangoo Compact. In Rotterdam, Almere, ja zelfs in Lelystad is het opmerkelijke kleine doosje al opgedoken voor fotoshoots. Tenzij de Fransen op zoek zijn naar het lelijkste gebouw van Nederland, zodat het met het uiterlijk van de kleine Kangoo nog meevalt. In dat geval is de keuze om de auto in die plaatsen te fotograferen zo logisch als wat.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.