Hoe Amsterdam ons in en uit de trein gaat jagen

Met de trein

In De Telegraaf lees ik net dat Amsterdam dus echt milieuzones wil invoeren. Volgens de krant wil het gemeentebestuur vanaf volgend jaar een stadsverbod voor auto's die niet voldoen aan Euronorm1, bestelwagens onder Euronorm2 en diesels zonder roetfilter. Een uitzondering wordt volgens De Telegraaf gemaakt voor automobilisten met een invalidenparkeerkaart, diesels die niet met roetfilter kunnen worden uitgerust en oldtimers. Amsterdam denkt de boosdoeners op kenteken te kunnen scannen. Het omstreden plan auto's van vóór 1992 uit de stad te weren is om praktische redenen van de baan. En o ja, de parkeertarieven zullen verder stijgen. Gemakshalve ga ik er van uit dat de berichtgeving min of meer correct is.

Mijn eerste gedachte: straks wordt ook de trein onleefbaar. Want de NS gaat dit niet trekken. Ik zal dat uitleggen.

Als Drent met stadse opdrachtgevers moet ik met enige regelmaat in Amsterdam zijn. In eerste instantie pakte ik de auto, tot ik de files en krankzinnige parkeertarieven zat was. Als ik in Amsterdam ben, ben ik er meestal de hele dag en dan kom je er niet met een extra hypotheek: voor een dag parkeren tel je nu al kapitalen neer. Weet je wat, bedacht ik, laat ik die liever steken in een treinretourtje eerste klas. Geen file, droog laptoppen, fijne ontmoetingen met relaxte spoortypes, en binnen twee uur op CS. Zo pendelde ik af en toe op de lijn Assen-Amsterdam, incidenteel met verbijstering gadegeslagen door verdwaalde Autoweek-lezers die het niet meer konden volgen. Ik ook niet, trouwens. Waarom reis ik eerste klas als die intercity 's ochtends vroeg al afgeladen vol is en ik voor die 64,80 blijkbaar niet eens het recht op een zitplaats koop? Als ik moet overstappen of zo'n vreselijk NS-station? Als de NS mij op de terugweg, tenminste tot Amersfoort, niet eens een eersteklas wagon blijkt aan te kunnen bieden? Waartoe dan voor een dagretourtje business class het volle pond over de balk gesmeten?

Maar let op: als Amsterdam z'n zin krijgt, wordt het op het spoor pas echt onleefbaar. Dan is Mokum namelijk niet meer op te brengen voor de arme stakkers die zich geen Euro3-limo kunnen veroorloven, of zich failliet hebben gekocht aan iets met Euro5 zonder een stevige reserve aan te leggen voor de parkeerterreur.

Ik zie het voor me: treinen vol weggepeste petrolheads. Het wordt gezelliger dan ooit in de wagons. Maar ik ben niet naïef genoeg om te geloven dat de NS die klap bekwaam gaat opvangen. Straks komen we zelfs de trein niet meer in.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.