Het treurspel van Cadillac

Cadillac logo
Afgelopen jaar zijn er in Nederland niet meer dan 167 Cadillacs op kenteken gezet. Da's na de al niet vette jaren 2005 en 2006 een nieuw dieptepunt voor het arme Kroymans, dat sinds 2004 verantwoordelijk is voor de verspreiding van Cadillac in Europa. Ter illustratie: er zijn in Nederland afgelopen jaar meer Kia's Carnival (183 prachtige mpv's) op kenteken gezet dan Cadillacs BLS, CTS, XLR, SRX, STS en Escalade sámen. De daling ten opzichte van een jaar eerder – 2006 was goed voor 190 stuks – is opvallend, omdat je zou verwachten de halverwege 2006 geïntroduceerde BLS wel voor wat afzetstijging zou zorgen. Maar helaas: het enige wat de BLS – 74 keer verkocht, waarvan 27 demo's of huurauto's – doet, is de schade beperken, want de andere modellen doen het helemáál dramatisch. CTS: acht stuks. STS: tien stuks. Escalade: dertien stuks. Tsja... En van de XLR is in 2007 één auto op kenteken gezet. Één! Op naam van een autobedrijf... Nou, doe eens een gok van welk bedrijf?
Ik begrijp deze cijfers niet. Oké, Cadillac kan het gevecht met de gevestigde Duitse orde op het gebied van rijeigenschappen en kwaliteit niet aan. Ook concurrent 300C, gebaseerd op de vorige generatie E-Klasse, won bijna alle rechtstreekse duels. Maar het eigenzinnige design moet toch voor een paar klanten kunnen zorgen? Dan rijd je eens 'wat anders'. Ik vind ze er (op de BLS na) wel leuk uitzien, ik kijk toch altijd om als ik bijvoorbeeld een STS zie langskomen. En dat de auto's niet zo goed rijden als een BMW wil niet zeggen dat ze meteen zeer slécht rijden. De CTS-V kreeg zelfs lovende kritieken. Maar het lukt de dealers blijkbaar niet om mensen in zo'n hoekig geval te lullen. Te duur? Te vreemd van vorm? Onacceptabel rijgedrag? Te onzuinig? Roept u maar.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.