Het einde van Groenopweg.nl
Ik voorspel u het einde van deze site. Groenopweg.nl is binnen afzienbare tijd overbodig. Dat komt omdat 'een schone auto' straks net zoiets is als 'nat water' of 'witte sneeuw'. Zo vanzelfsprekend dus, dat je het bijvoeglijk naamwoord voor hetzelfde geld weg kunt laten. Water is per definitie nat; sneeuw altijd wit. En een auto is gewoon schoon. Punt. Dat wordt zo vanzelfsprekend dat het helemaal geen onderwerp van gesprek meer zal zijn. En dat er helemaal geen informatieve sites over hoeft te bouwen. Ik realiseer me dat dat op dit moment nog lastig te geloven is, met alle discussie over fijnstof, milieubelasting, snelwegoverkappingen en bouwstops. Maar auto's zijn hard op weg op heel veel schoner te worden. Ik serveer u enkele cijfers. De uitstoot door het wegverkeer van fijnstof is tussen 1990 en 2005 met bijna de helft gedaald. Hetzelfde geldt voor de uitstoot van NOx en CO. Van de uitstoot van vluchtige organische stoffen door personenauto's en vrachtauto's samen was in 2005 nog maar een kwart over van wat in 1990 werd uitgestoten. Dat zijn echt reuzenstappen. Zeker als je weet dat de verkeersintensiteit fors is toegenomen. Anders gezegd: we rijden meer, maar stoten minder uit.
Tot het moment dat 'schone auto' zoiets als vogel-volière is, heeft de consument behoefte aan goede informatie over duurzame mobiliteit. Wat is schoon? En waarom is dat wat anders dan zuinig. Wat is een hybride? Wat zegt een milieulabel? Hoe werken roetfilters en hoe effectief zijn ze? Antwoorden zijn onder meer na te lezen op Groenopweg.nl. Een goed en nuttig initiatief dus. Maar ook voor de autobranche ligt hier een schone taak. Meer dan ooit moeten verkopers in de showroom aan de bak als het gaat om groene voorlichting. En lang niet elke verkoper is daar al op en top op voorbereid. Daarom gaan we ze daar bij helpen. Een speciale cursus 'duurzaam verkopen' is in de maak en gaat in 2008 van start. Verder gaan we er voor zorgen dat groen en duurzaam een nog veel prominentere rol gaan spelen in de opleiding van verkopers, monteurs en andere professionals in autobedrijven. Zodat ook op groene vragen in werkplaats en showroom een helder en degelijk antwoord komt.